از این ستون به آن به ستون

از این ستون به آن به ستون مجموعۀ خرده‌روایت‌هایی از سفر پیاده‌روی اربعین است

از این ستون به آن به ستون مجموعۀ خرده‌روایت‌هایی از سفر پیاده‌روی اربعین است که توسط اتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

نویسندۀ این اثر، زائری است که حاصل تجربه‌های تلخ و شیرین و غریب و آشنای خود را از چندین سفر پربرکت پیاده‌روی اربعین گرد آورده و با نقلشان در قالب خاطراتی پرحلاوت، آن‌ها را با مخاطبان خود سهیم شده است. مخاطب در این کتاب، ضمن موقعیت‌های مختلف و در خلال صحنه‌های گوناگون، همسفر راوی کتاب می‌شود. گام به گام با او، آنچه را در منازل مختلف این سفر‌ها بر نویسندۀ کتاب رفته، به تماشا می‌نشیند. نکتۀ جالب توجه در این اثر موقعیت‌های مخلتف راوی در این خرده‌روایت‌هاست.

او گاه در مقام خادم و گاهی در مقام مهمان، گاه در نقش مسئول کاروان و گاهی در موقعیت فعال فرهنگی، گاه به عنوان ناظر و گاهی در جایگاه موضوع روایت‌ها حضور دارد. این گونه زاویه‌های دید، بر شیرینی این خاطرات برای مخاطبان اثر افزوده است. پیش از این چند عنوان از این خاطرات توانسته برگزیدۀ سوگوارۀ ملی اربعین دانشگاهیان در استان ایلام شود.

در همین رابطه بخوانید:

کار به جایی رسید که…

برشی از کتاب: راننده‌ای که مسیرش می‌خورد، ما را سوار کرد؛ بعد هم چند مسافر ایرانی دیگر را. از ترک‌های کرکوک بود. مسافران جدید هم آذری‌زبان بودند. خیلی زود با هم ارتباط گرفتند و گرم صحب شدند؛ اما در اثنای گفتگو گاهی به مشکل می‌خوردند. در زبانِ ترکی راننده، واژه‌های پرکاربردتر عربی بود، در حالی که واژه‌های متداول‌ترِ زبان آذری مسافران ایرانی، فارسی. اوج این مشکل خودش را در قول و قرارهایشان بر سر مسیر و مقصد و کرایه‌ها نشان داد. هر دو هم‌زبان بودند، اما برخی چیز‌ها را نمی‌توانستند به هم بفهمانند. کار به جایی رسید که…

«از این ستون به آن ستون» با نثر روان و جذاب به قلم محمد رضا وحید زاده در قطع رقعی در ۷۸ صفحه و با محوریت خرده روایت‌های پیاده روی اربعین توسط انتشارات شهد کاظمی روانه بازرا شد.

محمدرضا وحیدزاده، متولد سال ۱۳۶۴ در تهران، کارشناس زبان و ادبیات فارسی و کارشناس ارشد پژوهش هنر است. او همچنین عضو گروه علمی ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی است. وحیدزاده منتقدی است که در کنار شاعری به کار تحقیق و پژوهش در هنر و ادبیات معاصر نیز مشغول است. او تا کنون مقالات و یادداشت‌های بسیاری را در موضوعات مختلف در مطبوعات منتشر کرده است. از او همچنین دو مجموعه‌شعر به نام‌های «اقرار» و «پیشواز» به چاپ رسیده است. اثر پژوهشی «سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» و سفرنامۀ «ماهی‌خوران» از دیگر آثار منتشرۀ اوست.

نویسنده کتاب در مصاحبه‌ای پیرامون نامگذاری کتاب «از این ستون به آن ستون» ابراز کرد: از آنجا که تمام کسانی که به پیاده روی اربعین رفته اند به خوبی با ستون‌های این مسیر آشنا هستند و این ستون‌ها مکانی برای قرار ملاقات‌های آنان بشمار می‌رود از سوی دیگر ضرب المثلی نیز در مورد ستون در زبان فارسی وجود دارد که می‌گوید: «از این ستون به آن ستون فرج است» و از همه مهمتر طی طریقی که در پیاده روی اربعین برای زائران انجام می‌شود به نوعی سلوک در مسیر سعادت را برای آنان رقم می‌زند نام کتاب را «از این ستون به آن ستون» گذاشتم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا