هشدار امام صادق به کسانی که در رفتن به کربلا کوتاهی می‌کنند

روایت امام صادق

اهمیت زیارت امام حسین(ع)

اهمیت زیارت امام حسین(ع) در روایات

زیارت امام حسین(ع) از جمله موضوعاتی است که در سیره عملی و رفتاری اهل بیت(ع) بسیار بر آن تأکید شده است. این که چرا این قدر در گنجینه روایات به زیارت امام حسین(ع) توصیه شده‌ایم، بسیار جای تأمل و تفکر دارد. حتی گفته شده که حداقل سالی یک بار لازم است که به زیارت اباعبدالله(ع) برویم که اگر نرویم، به حال زائران امام حسین(ع) در قیامت غبطه می‌خوریم و …

در همین راستا، به حدیثی از امام صادق(ع) در اهمیت زیارت امام حسین(ع) اشاره می‌کنیم، ایشان در این حدیث به کسانی در رفتن به زیارت امام حسین(ع) کوتاهی می‌کنند، هشداری می‌دهند:

عن ابی عبدالله: مَن أتى‏ عَلَیهِ حَولٌ لَم یَأتِ قَبرَ الحُسَینِ ع نَقَصَ اللَّهُ مِن عُمُرِهِ حَولًا، و لَو قُلتُ إنَّ أحَدَکُم یَموتُ قَبلَ أجَلِهِ بِثَلاثینَ سَنَهً لَکُنتُ صادِقاً؛ و ذلِکَ أنَّکُم تَترُکونَ زِیارَتَهُ.

هر که یک سال بر او بگذرد و به زیارت قبر حسین(ع) نرود، خداوند یک سال از عمر او می‌‏کاهد و اگر بگویم که یکى از شما سی‌سال، پیش از اجل خود می‏‌میرد، راست گفته‌‏ام و این برای آن است که زیارت امام حسین(ع) را ترک می‏‌کنید.

تهذیب الاحکام/ ج۶/ ص۴۳

 

قالَ الصادق ع : مَنْ لَمْ یَزُرْ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فَقَدْ حُرِمَ خَیْراً کَثِیراً وَ نُقِصَ مِنْ عُمُرِهِ سَنَهٌ.

کسى که قبر امام حسین(ع) را زیارت نکند، از خیر زیادی محروم شده و از عمرش یک سال کم مى‏‌شود.

کامل الزیارات/  ص۱۵۱

کسانی که مورد عاق رسول خدا واقع می‌شوند…

در روایت دیگری آمده است:

قالَ الصادِقُ(ع):

در همین رابطه بخوانید:

 «یَا عَلِیُّ! بَلَغَنِی أَنَّ قَوْماً مِنْ شِیعَتِنَا یَمُرُّ بِأَحَدِهِمُ السَّنَهُ وَ السَّنَتَانِ لَا یَزُورُونَ الْحُسَیْنَ؟ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی أَعْرِفُ أُنَاساً کَثِیرَهً بِهَذِهِ الصِّفَهِ، قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لِحَظِّهِمْ أَخْطَئُوا وَ عَنْ ثَوَابِ اللَّهِ زَاغُوا وَ عَنْ جِوَارِ مُحَمَّدٍ ص تَبَاعَدُوا… أَمَا إِنَّهُ مَا لَهُ عِنْدَاللَّهِ مِنْ عُذْرٍ وَ لَا عِنْدَ رَسُولِهِ مِنْ عُذْرٍ یَوْمَ الْقِیَامَهِ؛ (أَمَّا الْقَرِیبُ فَلَا أَقَلَ‏ مِنْ‏ شَهْرٍ وَ أَمَّا بَعِیدُ الدَّارِ فَفِی کُلِّ ثَلَاثِ سِنِینَ فَمَا جَازَ الثَّلَاثَ سِنِینَ فَقَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَطَعَ رَحِمَهُ إِلَّا مِنْ عِلَّه»؛

امام صادق(ع) به یکی از دوستان‌شان(علی) فرمود: شنیده‌ام برخی از شیعیان ما هستند که دو سه سال بر آن‌ها گذشته اما به زیارت مرقد حسین(ع) نرفته‌اند.

آن شخص پاسخ داد: آقا جان! خیلی‌ها هستند که این‌گونه‌اند. حضرت با تعجب فرمود: مگر می‌شود؟! این افراد در روز قیامت چگونه می‌خواهند جواب پیامبر(ص) را بدهند؟

در حدیث دیگری، اصحاب پرسیدند: هر چند وقت یک‌بار باید به زیارت حسین(ع) برویم؟

امام صادق(ع) فرمود: غیبت از زیارت قبر حسین(ع) نباید بیش از سه سال طول بکشد. در غیر این‌ صورت مورد عاق و شکایت رسول خدا(ص) قرار می‌گیرید.

کامل الزیارت/ ص۲۹۶ و ۲۹۷ / اهمیت زیارت امام حسین(ع)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا