مطالعه کیفی انگیزه‌های زائران ایرانی شرکت‌کننده در آیین پیاده‌روی زیارت اربعین

مقاله علمی-پژوهشی

معرفی مقاله علمی-پزوهشی «مطالعه کیفی انگیزه‌های زائران ایرانی شرکت‌کننده در آیین پیاده‌روی زیارت اربعین»

چکیده مقاله

آیین پیاده‌­روی اربعین پدیدۀ مذهبی مهمی در جامعۀ شیعی است که در سال‌های اخیر با افزایش خیره­‌کنندۀ زائران نگاه جهانیان را به خود معطوف ساخته است. حضور میلیونی زائران ایرانی در این آیین از رویدادهای کم­‌سابقه­‌ است. این پیاده‌روی، بزرگ‌­ترین مسافرت جمعی ایرانیان به خارج از کشور را رقم‌ زده است. زائران ایرانی شرکت­ کننده در این آیین با دلایل و انگیزه­‌هایی مختلف، قدم در سفری مشقت­‌بار می­‌گذارند و بیش از ۸۰ کیلومتر را با پای پیاده طی می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید:

این مقاله با روشی کیفی و از سنخ مردم‌­نگاری به مطالعۀ انگیزه­‌های زائران ایرانی شرکت­ کننده در آیین پیاده‌­روی زیارت اربعین می­‌پردازد. در این زمینه با انجام مصاحبه‌­های نیمه‌ ساختار یافته با زائران شرکت ­کننده و هم‌چنین مشاهده مشارکتی در این آیین به سراغ جهان­‌های ذهنی و حالات روحی آنان می­‌رود.

یافته­‌های حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که زائران ایرانی با سه احساس «نیاز»، «تکلیف» و «شور» به این آیین روی می­‌آورند. این احساسات در دو نوع انگیزه در سطح فردی و اجتماعی هستند. انگیزه‌های فردی عموماً انگیزه­‌هایی از سر نیاز می‌باشند. انگیزه‌­های اجتماعی هم، غالباً انگیزه­‌هایی تکلیفی­‌اند. احساس شور فصل مشترک همه زائران است. این انگیزه‌­ها و احساسات در سه سطح جماعت‌­واره­ خود انگیخته، هنجاری و ایدئولوژیک آیین شکل می­‌گیرند و زمینۀ ترغیب زائران برای حضور در پیاده‌­روی اربعین را فراهم می‌کنند.

نویسندگان:

  • یاسر فروغی؛ دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی
  • حسین سراج زاده؛ دانشیار جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی
  • سیدحسین نبوی؛ استادیار جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی
منبع: سامانه مدیریت نشریات علمی

می‌توانید فایل pdf کامل مقاله «مطالعه کیفی انگیزه‌های زائران ایرانی شرکت‌کننده در آیین پیاده‌روی زیارت اربعین» را از این‌جا دریافت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا