عبور از ظاهر به باطن پیاده‌روی اربعین

آنچه روح پیاده روی اربعین را می‌سازد، حقایقی است که هر جای دیگر با هم گردآیند نیز می‌توانند معنویت و نورانیت اربعین را تا حدی احیا کنند

آنچه روح پیاده‌روی اربعین را می‌سازد، حقایقی است که هر جای دیگر با هم گردآیند نیز می‌توانند معنویت و نورانیت اربعین را تا حدی احیا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است.

عبدالله محمدی
عبدالله محمدی

ایشان به مناسبت اربعین امسال که عاشقان أباعبدالله(ع) در ایران اسلامی از پیاده‌روی میلیونی اربعین بازماندند، در یادداشتی به نکاتی اشاره کرده است. از جمله پررنگ ساختن دستاوردهای این مراسم قابل اهمیت است.

ابتکار اربعینی

در بخشی از این یادداشت آمده است:

در همین رابطه بخوانید:

شرایط اخیری که شیوع این ویروس منحوس بر زندگی بشر تحمیل کرده است، آوردگاه جدیدی برای مؤمنان است. آوردگاهی که بتوانند تهدیدها را به فرصتی جدید برای هدایت و رشد جوامع مبدل سازند. همانگونه که در عزاداری دهه اول محرم دستاوردهایی مثال‌زدنی و فراتر از سال‌های قبل به یادگار ماند. اکنون که بر حسب ظاهر امکان حضور فیزیکی و اجتماع ظاهری در مراسم پیاده‌روی اربعین وجود ندارد، جبهه ولایی باید ابتکار خود را در چند عرصه نمایش دهد:

۱- از فراموش یا کمرنگ شدن جریان اربعین بکاهد.

۲- ارزشها و زیبایی‌های منحصر به فرد زیارت توأم با پیاده‌روی اربعین را شناسایی کند. هر کدام از آنها را به نوعی در حیات اجتماعی و سبک زندگی مومنانه، جاری سازد. این امر موجب خواهد شد حسرت جاماندن از اربعین با شیرینی زنده نگاه داشتن روح و حقیقت ارزشهای آن در قالب‌های دیگر جبران شود.

با توجه به همین دغدغه، شماری از دستاوردهای این همایش بی نظیر استخراج شده است تا علما، سیاستگزاران، مبلغان، هنرمندان و دیگر شخصیت‌های تأثیرگذار متدین بتوانند هر کدام یک یا شماری از این آموزه‌ها را ترویج و تبلیغ کنند.

دستاوردهای اختصاصی اربعین

همان طور که گفته شد اربعین قالب و محتوا، کالبد و روحی دارد. آنچه روح پیاده روی اربعین را می‌سازد، حقایقی است که هر جای دیگر با هم گردآیند نیز می‌توانند معنویت و نورانیت اربعین را تا حدی احیا کنند. برخی از این دستاوردهای اختصاصی اربعین عبارتند از:

الف) دستاوردهای معنوی اخلاقی

ب) دستاوردهای ولایی

ج) دستاوردهای تمدنی

د) دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی

ه) دستاوردهای سیاسی امنیتی

و) دستاوردهای خانوادگی

دستاوردهای معنوی اخلاقی مثل تمرین ایثار، توکل و پرهیز از راحت طلبی، آمادگی برای سختی‌ها، کنار رفتن غرور قابل اهمیت است.

تمرین برای سامان دادن تمام فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی بر محوریت ولایت و نیز تهاجم عینی به ارزشهای تمدن غربی نیز دستاورد تمدنی این سفر است.

همچنین دستاوردهای ولایی چون زندگی مستمر و قیام و قعود پیوسته حول حقیقت امام قابل توجه است. همچنین انس سالانه میهمان و میزبان با حقیقت امام به بهانه اربعین کمک زیادی به بطن حقیقت اربعین خواهد کرد.

دستاوردهای قابل تمرکز باطنی

تمرین برای سامان دادن تمام فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی بر محوریت ولایت و نیز تهاجم عینی به ارزشهای تمدن غربی نیز دستاورد تمدنی این سفر است.

بعد دیگری از این سفر به دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی بر می‌گردد.

اتحاد فرق مختلف مسلمین حول محور اهل بیت (ع) و اتحاد میان عرب و عجم از جمله این دستاوردها است.

وی در بخش دیگری از این یادداشت به موارد مهمی چون اشتیاق به فراگیری زبان و لهجه میزبان و میهمان، تقویت بهداشت در عراق و حتی گشایش عرصه‌ای جدید در هنر اشاره می‌کند.

یکی از مهم ترین دستاوردهای مورد اشاره در یادداشت حجت الاسلام والمسلمین محمدی دستاوردهای سیاسی امنیتی است.

یکپارچه شدن جبهه مقاومت، تقویت روحیه مبارزه، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و شکسته شدن مرزهای جغرافیایی و ظاهری از جمله این دستاوردها است.

جهت دهی دغدغه سالانه خانواده، حضور خانوادگی میزبان و میهمان در رزمایش ولایت و اصل پذیرایی در خانه بخش دیگری از دستاوردهای مورد اشاره در حوزه خانواده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

متن کامل یادداشت با موضوع عبور از ظاهر به باطن پیاده روی اربعین را از لینک زیر دریافت کنید:

عبور از ظاهر به باطن پیاده روی اربعین

عکس نمایه: محمدعلی پهلوان زاده
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا