ماجرای حضور استنزیل آلمانی در راهپیمایی اربعین

استنزیل آلمانی با حرارت از عشق و علاقه خود به مردمی که در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می کنند، می‌گوید

استنزیل آلمانی با حرارت از عشق و علاقه خود به مردمی که در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می کنند، می‌گوید و معتقد است: پیاده روی اربعین فرصتی برای فکر کردن درباره خودمان است.

اسماعیل استنزیل کیست؟

«استنزل رینر» یا «اسماعیل استنزیل» اهل آلمان و زائر اربعین ۱۴۳۸ است. وی بعد از چند سال مطالعه و بررسی، چند سال پیش به اسلام گرایش پیدا می‌کند. معتقد است این عنایت خدا به او بوده و خدا را به خاطر این موهبت شکر می‌کند.

استنزیل آلمانی درباره چگونگی گرایش‌ خود به اسلام توضیح داده است. وی تعریف می‌کند: من همیشه از خداوند می‌خواستم که به من کمک کند. راه راست را به من نشان دهد.

در همین رابطه بخوانید:

امروز به این نتیجه رسیده‌ام که اسلام همان راه درست و حقیقی است. در مسیر آموزش‌های اسلام هیچ انتهایی وجود ندارد. انسانی که اسلام را به عنوان دین خود برمی‌گزیند، مدام در حال آموزش و رشد است. البته آموزش کافی نیست. برخی موضوعات و دستورات دین را می شناسند اما مهم این است که بتوانند آن را به کار بگیرند. استنزل اربعین ۱۴۳۸ به همراه جمع زیادی از زوار اروپایی در قالب هیأت بزرگ اربعین حسینی اروپا راهی عراق می‌شود.

نقل روایت جالب از امام صادق(ع)

وقتی از او درباره مذهب کنونی‌اش پرسش می‌شود که آیا شیعه است یا نه؟ پاسخ جالبی می‌دهد. او در پاسخ به این سؤال به یک مکالمه امام صادق(ع) با یکی از پیروان خود اشاره می‌کند.

استنزیل آلمانی می‌گوید: «روزی فردی در پاسخ به پرسش امام صادق(ع) اذعان کرد که شیعه است. حضرت فرمودند که این را نگویید. بگویید طرفدار و محب اهل بیت(ع) هستم. فکر می‌کنم دلیل آن این است که اگر بگوییم شیعه هستیم ممکن است در برابر خدا دروغ گفته باشیم. شیعه بودن مسئولیت بزرگ و دقیقی است.»

دلیل جذب شدن سمت اسلام

رینر با یک بانوی مسلمان از ترکیه که او را ارادتمند به اهل بیت(ع) معرفی می‌کند، ازدواج کرده است. او درباره اینکه چه چیز اسلام بیشتر نظر او را جذب کرد تا به این دین گرایش پیدا کند.

می‌گوید: «ان شاءالله می‌خواهم برای روز قیامت که همه حاضر می‌شوند، آماده باشم. به عنوان یک انسان خوب به حساب من رسیدگی شود.»

 

من شخصاً دوست داشتم و دارم که یک انسان خوب باشم. دوست دارم قلب خودم را اصلاح کنم . هر روز نسبت به گذشته آدم بهتری باشم. اسلام در این مسیر من را راهنمایی می‌کند. اگر قرار نباشد به آموزه‌های دین عمل کنیم، مسلمان، صرفاً مسلمان نام می‌گیرد.

اسلام بهترین آموزش دهنده برای خوب بودن

استنزیل آلمانی می‌گوید: «من به معاد اعتقاد دارم و معتقدم که چنین روزی در انتظار ماست. فکر می‌کنم اسلام می‌تواند بزرگترین کمک و آموزش‌دهنده به من برای خوب بودنم باشد.

ببینید، من در نگاه اول این طور تصور می‌کردم که همه مسلمانان انسان‌های خوبی هستند. اما الآن فکر می‌کنم، آن روزها چشمم بر روی برخی حقایق بسته بوده است. اینکه یک انسان خوب یا بد باشد شاید به تنهایی برخاسته از منتسب شدن او به یک دین و مذهب نباشد.

اگر قرار نباشد به آموزه‌های دین عمل کنیم، مسلمان، صرفاً مسلمان نام می‌گیرد. مسیحی و یهودی هم صرفاً مسیحی و یهودی خوانده می‌شوند. مهم این است که ما «انسانیت» را بفهمیم و انسان باشیم. اسلام را اگر درست بفهمیم و عمل کنیم این انسانیت متجلی می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «من مسلمانان را با قلب خودم به تماشا نشسته‌ام. می‌بینم برخی مسلمانان در کشورهای دیگر چه زیبا نماز می‌خوانند. احساس می کنم که هرکدام مشکلی دارند و کمی از حقیقت دین فاصله دارند. نسبت به این فاصله هم بی‌تفاوتند و بنای اصلاح ندارند. شاید این به این دلیل است که در این دنیا گرفتار شده‌اند.»

 

فقط در همین حد می گویم که برخی به دین به درستی عمل نمی‌کنند. من در این زمینه نمی‌توانم چیز بیشتری بگویم. بهتر است و باید اشتباهات و عیب‌های خودم را جست‌وجو کنم. من حق ندارم بگویم، دیگری آدم بدی است. من باید دنبال برطرف کردن عیوب خود باشم.

ماجرای شیعه شدن

وینر با ذوق و شوق ماجرای شیعه شدن اش را شرح می‌دهد. اسماعیل می‌گوید: «من هر روز از خدا می خواستم و به او می گفتم که به من کمک کن تا راه درست را پیدا کنم.

هر روز اتفاقات خیلی زیادی برای من می افتاد و من نمی‌دانستم چرا اینطور می‌شود. در واقع این خداوند بود که این اتفاقات را برای من پیش می آورد.

یک روز یک قرآن خریدم تا بخوانم اما هیچ چیزی از آن نفهمیدم. با اینکه به زبان آلمانی بود، اما چیزی از آن متوجه نشدم. تا اینکه یک دوست که امروز در این راهپیمایی هم در کنار من حضور دارد، من را راهنمایی کرد. او شریعت دین را به من آموخت.

من دوست داشتم شیعه بشوم اما معارف آن را به درستی نمی‌شناختم. این دوست به من کمک کرد که مثلاً چطور باید نماز بخوانم. چطور رکوع بروم، چطور سجده بروم. به راحتی متوجه می‌شوم که انجام این اعمال چطور روحیه من را تغییر می‌دهد. احساس خوبی در من به وجود می‌آورد.»

من حق ندارم بگویم، دیگری آدم بدی است

وی درباره اینکه مسلمان خوب از نظر او چه کسی است؟ بلافاصله با یک حرف دیگر پختگی خود در رعایت مکارم اخلاق را به رخ می‌کشد.

رینر توضیح می‌دهد: «فقط در همین حد می گویم که برخی به دین به درستی عمل نمی‌کنند. من در این زمینه نمی‌توانم چیز بیشتری بگویم. بهتر است و باید اشتباهات و عیب‌های خودم را جست‌وجو کنم. نمی‌توانم در این خصوص به صورت جزئی درباره دیگران چیزی بگویم.

من حق ندارم بگویم، دیگری آدم بدی است. من باید دنبال برطرف کردن عیوب خود باشم. ممکن است بسیاری از ما زمانی صدها کار خوب کرده باشم. بعد دچار اشتباهی بشویم. پس بهتر است اگر عیبی هم دیدیم ابتدا آن را درون خود جستجو کنیم تا ما به این عیب مبتلا نباشیم.»

 

این پیاده روی فرصت خوبی برای فکر کردن درباره خودمان است. این حضور عظیم، شگفت آور و عالی است.

اربعین می‌تواند تجلی گر این باشد که اسلام محدود در ملیت‌ها و جغرافیا نمی‌شود.

ما مردم باید برای اسلام قوی و دین داری صحیح آماده شویم.

پیاده روی اربعین فرصتی برای فکر کردن درباره خودمان

از استنزیل آلمانی درباره حضور در راهپیمایی اربعین پرسیده شده و دراینباره توضیح داده است.

«این پیاده روی فرصت خوبی برای فکر کردن درباره خودمان است. این حضور عظیم، شگفت آور و عالی است. مهم نیست بگویم ۲۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۴۰ میلیون یا هر عددی، هر چقدر هم بیایند کم است.

چیزی که مهم است این است که چشم من و قلب من می بیند که این مردم چطور در کنار هم به سمت یک هدف می‌روند. گاهی اوقات مواردی هم هست که باعث دلخوری من می شود.

تاکید بر نماز اول وقت

می‌بینم که بعضی هنگام اذان، نماز اول وقت را رها می کنند و مثلاً فوتبال بازی می کنند. خب ناراحت می شوم که چرا جایگاه خود را نمی شناسیم. از ارتباط با خدا غافل می شویم. البته افرادی هم هستند که اهمیت می دهند اما این کافی نیست.

اگر به نماز اهمیت ندهیم، آینده خوبی در انتظارمان نخواهد بود

ما مردم باید برای اسلام قوی و دین داری صحیح آماده شویم. اما تصور می کنم اگر به نماز درست اهمیت ندهیم و در انجام به طور صحیحِ آن، مراقبت نداشته باشیم، آینده خوبی در انتظارمان نخواهد بود.»

رینر آلمانی با حرارت از عشق و علاقه خود به مردمی که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند، می‌گوید: «با اینکه این برادران و خواهران از کشورهای مختلف هستند و زبان هم را نمی فهمند، اما انگار با قلب همدیگر را درک می‌کنند. هر چه بیشتر بر روی خود کار کرده باشیم این ارتباط و این دریافت از یکدیگر بهتر خواهد بود. اما باید همیشه روابط ما این گونه باشد. همیشه باید در برابر همدیگر این رفتار و حسن خلق را داشته باشیم. فقط مختص اربعین نباشد. اربعین فرصت خوبی است که انسان بر روی خود و اعمالش متمرکز شود.»

استنزیل آلمانی معتقد است که اربعین می‌تواند تجلی گر این باشد که اسلام محدود در ملیت‌ها و جغرافیا نمی‌شود. او می‌گوید: «چیزی که در اربعین رنگ باخته همین مرز گذاری هاست. به نظرم همه چیز به عمل ما برمی‌گردد. اسلام برای همه ماست. حتی برای همه اهل کتاب است. این نگاه به اسلام را باید برجسته کرد و البته باز هم بهتر است در این باره علما و کارشناسان به بحث و گفت‌وگو بنشینند.»

منبع: رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا