زینب ثانی بانوی تازه‌مسلمان اسکاتلندی

به اعتقاد زینب ثانی اربعین باید فراخوانی برای عمل کردن باشد

زینب ثانی بانوی تازه‌مسلمان اسکاتلندی می‌گوید اربعین باید فراخوانی برای عمل کردن باشد، فراخوانی برای تفکر کردن درباره «آیا ما به‌اندازه کافی وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم؟ وقتی امام مهدی(عج) ظهور کند، آیا ما یاران واقعی حضرت هستیم؟»

در همین رابطه بخوانید:

زینب ثانی یکی از تازه‌مسلمانانی است که وارد ایران شده است. او می‌گوید تا قبل از مسلمان شدن پیرو هیچ دینی نبوده است اما بر حسب یک اتفاق خوشایند مسیر زندگی او به‌سوی مطالعه بر ادیان تغییر می‌کند و با دین مبین اسلام آشنا می‌شود. زینب ثانی از عشق و ارادتش نسبت به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) سخن می‌گوید و آرزو دارد در پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کند. او اربعین را تجدید میثاق با راه امام حسین و تجدید پیمان با منجی عالم معرفی کرد.

متن کامل گفت‌وگو با این بانوی اسکاتلندی را در ادامه بخوانید.

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من زینب ثانی هستم، در اسکاتلند به دنیا آمدم اما در آلمان بزرگ شدم و همین اواخر در استرالیا زندگی می‌کردم. در حال حاضر دانشجوی حوزه علمیه قم هستم.

در بریتانیا همان طور که در ایران مدرک گفته می‌شود، در مقطع لیسانس مدرک فلسفه و زبان‌ها را گرفتم و در مقطع فوق‌لیسانس ادبیات مدرن اروپا خواندم. دیپلم حقوق دارم و همچنین مدرک تدریس دوره راهنمایی هم دارم.

نمی‌توانستم به سوال‌های دخترم جواب بدهم!

* فرآیند مسلمان شدن شما چگونه بود؟ 

من رسماً دینی نداشتم. هنگامی که به آلمان رفتم، در مورد دین مسیحیت اطلاعاتی یافتم. پس از ورود به دانشگاه در مورد دین یهود آگاهی پیدا کردم چرا که تعدادی دوست یهودی داشتم. چند سال پیش دختر بزرگم که اکنون سیزده‌ساله است و آن موقع ۱۰ساله بود، شروع کرد به سؤال پرسیدن در مورد مرگ و این‌که به ‌چه‌ معناست و این‌که پس از آن چه اتفاقی می‌افتد و من فهمیدم که اگر بخواهم آن را توضیح دهم از طریق مسیحیت نمی‌توانم جواب او را بدهم چرا که مسیحی نبودم.

بعد در یکی از جشن‌های یهودیان بود که متوجه شدم رابطه من با خدا یک رابطه مستقیم است که شاید همان عبادت کردن است. پس آن اولین‌بار من بود که به‌طور خصوصی عملاً به وجود الله شهادت دادم. خیلی زود پس از آن شهادت به خداوند دادم.

همه افرادی که با آن‌ها در ارتباط بودم مسلمانان شیعه بودند. در نتیجه لیست‌ها و لینک‌های زیادی به من داده شد و من شروع به یادگیریِ هرآن‌چه باید یاد بگیرم شدم و پس از آن مسلمان شدم.

پس از زیارت امام رضا(ع) به حوزه قم رفتم

وقتی ویزای من رسید، سریع به تهران آمدم و بعد مستقیم به مشهد رفتم. امام رضا(ع) را زیارت کردم و به چند مؤسسه در ایران رفتم و برایشان مقاله نوشتم و با افرادی که مطالب آنلاین و کمک‌های آنلاین می‌کردند ملاقات داشتم. در ابتدای سال، برای بار دوم به ایران آمدم که کمی طولانی‌تر بود؛ چرا که به من پیشنهاد دادند در حوزه درس بخوانم. سپس اولین مصاحبه‌ام در ابتدای سال صورت گرفت و بعد دوباره کارهای بیشتری برای مؤسسات انجام دادم.

* با توجه به فرهنگی که در غرب وجود دارد، در نگاه زینب ثانی بانوی تازه‌مسلمان اسکاتلندی آیا دینداری به‌سبک اسلامی برای مسلمانان سخت نیست؟

حتی اگر مردم خود را مسلمان یا مسیحی یا هر چیز دیگری ندانند، همیشه آن ارتباط یا نوری که خداوند روشن برایمان روشن کرده جاری بوده است. اما من فکر می‌کنم وقتی به‌صورت مستقیم به خداوند می‌گویید که تنها به الله ایمان دارید. وقتی خودتان را تسلیم الله می‌کنید و می فهمید که الله همه تصمیم‌ها را می‌گیرد، آرامش می‌یابید. پس ما با وجود اینکه تلاش می‌کنیم، کار می‌کنیم و خواسته‌هایی داریم، قرار نیست این‌طور فرض کنیم که هرچه بخواهیم به ما می‌دهند. یک برنامه‌ای وجود دارد. آن نور است، مسیری است که با نور روشن می‌شود.

علاقه زیادی به مناجات‌های امام سجاد(ع) دارم

من همیشه وقتی برمی‌گردم، در مورد امام سجاد(ع) هم صحبت می‌کنم. چرا که یک فرد معتقد فوق‌العاده دیگری در ایران هست که به من در طول اولین ماه رمضان کمک کرد و دعاهای آنلاین زیادی برای من می‌فرستاد. من سخنان امام سجاد را می‌خواندم و برایم عجیب بود. هرگاه به امام‌زاده‌هایی که از فرزندان یا نوادگان امام سجاد هستند می‌روم، به‌شدت احساساتی می‌شوم.

هر کجا می‌روم درباره اربعین و امام حسین(ع) سخن می‌گویم

* زیارت اربعین امام حسین(ع) در این سال‌ها بسیار باشکوه برگزار می‌شود و مردم از سراسر دنیا می‌آیند. درباره زیارت اربعین حسینی بگویید.

من هیچ وقت در اربعین حضور نداشتم و دیدم اربعین سال گذشته خیلی پرشکوه بود. من قبلاً به زیارت اربعین فکر کردم، اما امسال تغییر عقیده دادم و گفتم هر وقت دعوت بشوم می‌روم. البته امسال از طرف یک مؤسسه برای پیاده‌روی اربعین به‌مدت دو هفته دعوت شدم. متأسفانه اگر می‌خواستم با گذرنامه‌ام بروم و ایران را ترک کنم، باید برای بازگشت مجدد به ایران و برای گرفتن ویزای جدید اقدام می‌کردم که کار سختی است. به همین دلیل نمی‌توانم برای اربعین به عراق بروم. اما به هر دلیلی امسال درگیر ویراستاری متن یک مستند در مورد اربعین شدم. به‌تازگی هم دو مقاله در مورد اربعین نوشتم. هر جا که می‌روم همیشه در مورد اربعین و امام حسین از من سؤال می‌شود. امسال نتوانستم بروم ولی من به تلاشم ادامه می‌دهم.

بدون شهادت امام حسین(ع) دین اسلام نجات نمی‌یافت

* زینب ثانی بانوی تازه‌مسلمان اسکاتلندی چه‌حسی از زیارت اربعین دارد؟

وقتی من در مورد اربعین فکر می‌کنم، چند فکر به‌ذهنم می‌آید که به‌دنبال آن طبیعتاً یاد کربلا می‌افتم و زمانی که در مورد کربلا فکر می‌کنم یاد فداکاری و شهادت می‌افتم. من این را به‌عنوان تصمیمی می‌بینم که توسط یکی از امامان گرفته شد تا مطمئن شود که اسلام نجات می‌یابد. حرکت امام حسین(ع) یک تصمیم حساب‌شده بود. امام حسین می‌دانست که چه اتفاقی قرار است بیفتد.

ایشان می‌دانستند که قرار است کشته شوند، ایشان می‌دانستند که خانواده‌ها، زن‌ها و بچه‌ها به‌اسارت گرفته می‌شوند و در صحرا می‌روند و بیش از پیش زجر می‌کشند. اما نقشه همین بود، چرا که بدون آن اسلامی که ما می‌شناسیم نجات پیدا نمی‌کرد، پس این یک تفکر بود.

اربعین، فراخوانی برای تفکر کردن در مورد امام زمان(عج)

با وجود اینکه قبل از واقعه کربلا هزاران نفر در کوفه با امام حسین پیمان بسته بودند و یزید که حاکمی نفرت‌انگیز و دهشتناک‌ترین شخصیتی که می‌توان تصور کرد، بود. آیا ما واقعاً حاضریم برای امام حسین آنجا باشیم؟ پس وقتی امام مهدی(عج) ظهور کند، آیا ما یاران واقعی حضرت هستیم؟ آیا ما واقعاً آن طور که باید سر پیمانمان می‌مانیم؟ اربعین باید فراخوانی برای عمل کردن باشد. فراخوانی برای تفکر کردن درباره اینکه آیا ما به‌اندازه کافی وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم؟

اربعین تجدید میثاق با راه امام حسین است

 وقتی به کربلا فکر می‌کنم گریه می‌کنم و به این‌که چه اتفاقی برای آن‌ها افتاد و چه رفتاری با آنها کردند. نمی‌دانم آیا به‌خاطر اینکه نام من زینب است این‌طور هستم یا خیر. من فکر می‌کنم به این‌که سر آن‌ها را بریدند و آن‌ها را دفن نکردند. گفته شده چهل روز پس از شهادت امام حسین باران آمد و گویا همه جا پر از خون شده بود.

از این جهت همه ما می‌خواهیم به پیاده‌روی اربعین برویم و همه ما خودمان را جزو یاران امام محسوب می‌کنیم و می‌گوییم اگر این اتفاق دوباره بیفتد، ما آنجا خواهیم بود و نزد امام حسین خواهیم ماند. اما من یک سؤال دیگر دارم: با وجود اینکه قبل از واقعه کربلا هزاران نفر در کوفه با امام حسین پیمان بسته بودند و یزید که حاکمی نفرت‌انگیز و دِهشتناک‌ترین شخصیتی که می‌توان تصور کرد، بود، آیا ما واقعاً حاضریم برای امام حسین آنجا باشیم؟

وقتی امام مهدی(عج) ظهور کند، آیا ما یاران واقعی حضرت هستیم؟

پس وقتی امام مهدی(عج) ظهور کند، آیا ما یاران واقعی حضرت هستیم؟ آیا ما واقعاً آن طور که باید سر پیمانمان می‌مانیم؟ پس این یک وظیفه خطیر برای ماست. اربعین باید فراخوانی برای عمل کردن باشد، فراخوانی برای تفکر کردن درباره اینکه آیا ما به‌اندازه کافی وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم؟

من دوستی در استرالیا دارم که پیش من آمد و به‌شدت گریه می‌کرد. او یک معتقد فوق‌العا‌ده است و قلبش خیلی پاک است. او به من گفت: «من چه‌کاری می‌توانم انجام دهم، می‌خواهم کارهای بیشتری انجام دهم تا امام مهدی(عج) ظهور کند».

همه چیز با صبر امکان‌پذیر است

همان‌طور که معلوم است اربعین یک واقعه مشهور است و مثل یک دریای خیلی بزرگ برای مسلمانان شیعه می‌ماند و حتی فراتر از آن است، چرا که برای همه مسلمانان جهان است. داستان افراد مشهور جهان، اندیشمندان در غرب، نمی‌دانم افرادی مثل گاندی احتمالاً افرادی مانند گاندی، سیاست‌مداران مشهور دیگر در مورد امام حسین اظهار نظر کردند. پس اربعین و امام حسین به یک زیارتگاه برای انسانیت تبدیل شدند و وقتی واقعاً فکر می‌کنیم که «اسلام چیست؟»

همان چیزی است که باید باشد، باید چیزی باشد که همه انسانیت را شامل شود. پس اگر ما مردم را به‌درستی تشویق کنیم، چه‌کسی می‌داند ان‌شاءالله همه افرادی که مسلمان نیستند و برای اربعین به کربلا می‌روند تا امام حسین را ببینند، مسلمان شوند.

صبر، می‌دانم خیلی ساده به‌نظر می‌آید. فکر می‌کنم یکی از پسندیده‌ترین کارها در اسلام است. همه چیز با صبر امکان‌پذیر است؛ شجاعت، قدرت، مهربانی.

منبع : خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا