روایت‌ نویسی برای شکستن سکوت رسانه ای

باتوجه به اینکه رسانه ملی نقشی مهم در پوشش پیاده‌روی اربعین دارد با سهیل احمدی، استاد دانشگاه جامع امام‌حسین(ع) و کارشناس فرهنگ و ارتباطات درباره نقش رسانه ملی در پیاده‌روی اربعین در گفت‌وگو با روزنامه آگاه مطرح شد: «ما عنوانی به‌نام مناسک‌سازی اربعین داریم، یعنی رسانه مناسک‌سازی می‌کند؛ به‌عنوان مثال، پیاده‌روی اربعین در شاه‌عبدالعظیم(ع) توسط رسانه‌ها شکل گرفت که سال به سال برجسته‌تر می‌شود. اما اربعین کمی متفاوت‌تر است، اربعین از ابتدا وجود داشته و رسانه آمده تا به آن ضریب بدهد و مدام گسترش دهد. اربعین خودش رسانه است. در این میان کارکرد رسانه ملی این است که این حرکت را ممارست و نگهداری کند و آن را ارتقا دهد. پیاده‌روی شکل می‌گیرد و موضوع رسیدن به حسین(ع) است، اگر رسانه ملی به‌صورت کلان خرده‌روایات پیاده‌روی را به‌خوبی به گوش مردم برساند، می‌تواند ختم به تمدن و اتفاق در جهان مدرن، تحول در سیستم انسانی و… شود.»

احمدی با اشاره به جنایات غزه بیان کرد: «پیاده‌روی اربعین امسال رنگ‌وبوی غزه را هم دارد. رسانه باید موضوع را به‌خوبی بشناسد، سوژه‌یابی داشته باشد و مضمون‌پردازی کند تا این‌بار پیاده‌روی اربعین که نشان‌گر خونخواهی مظلوم است روی مصداق خودش بنشیند و رنگ‌وبوی غزه بگیرد. جهان اسلام هم به اربعین نگاه دیگری خواهد داشت و همه مسلمانان نسبت به این پیاده‌روی حساس‌تر خواهند شد. رسانه می‌تواند خاموش باشد و ضریبی به موضوعی که درگیر آن هستیم ندهد، اما رسانه ملی باید در فهم موضوع روز و انطباق آن با پیاده‌روی اربعین که فریاد مظلوم است، محتوای به‌روز، این‌زمانی، کارآمد، جهت‌دار، اثرگذار و… بدهد. این می‌تواند کارکرد مهم رسانه ملی در اربعین باشد. اربعین به‌حدی مورد استقبال قرار گرفته است که اگر ما بخواهیم یا نخواهیم جمعیت را در هر شرایطی با خودش همراه می‌کند اما مراقبت از این حرکت، ارتقا به لحاظ سطح بینشی و کارکردی در جامعه رسالت رسانه ملی است.»

این کارشناس ارتباطات درباره چگونگی مقابله رسانه ملی با بایکوت رسانه‌های غربی گفت: «ما در رسانه با موضوعی مواجهیم که رسانه‌های غربی مانع از رسیدن صدای ما به تمام جهانیان می‌شوند. راهکار از میان برداشتن این مانع از دل رسانه ملی نمی‌گذرد، بلکه این امر از طریق خرده‌روایت‌های مردمی محقق می‌شود. راهکار شناساندن و تبلیغ این حرکت از طریق مردم و خرده‌روایات آنها، شبکه‌های اجتماعی، ویدیوهایی که ساخته می‌شود، داستان‌های جذاب دارای محتوا و… است. همه می‌دانیم که رسانه ملی مخاطب جهانی ندارد و در ایران هم مخاطب کمی دارد. اما می‌تواند نرم‌افزار این خرده‌روایت‌ها را برای جهت دادن به طیف‌های فعال روشن کند و جمعی از مردم را سوی رسانه ملی سوق دهد. درحال‌حاضر همه موبایل دارند و می‌توانند در فضای مجازی تولید محتوا کنند؛ بنابراین رسانه ملی می‌تواند با آموزش‌هایی درباره سوژه‌یابی در شبکه‌های اجتماعی، مضمون‌یابی و… در ترویج پیاده‌روی اربعین اثرگذار باشد اما این‌بار از زبان مردم در شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطبان تا بتوان مانع بزرگ رسانه‌های غربی را از بین ببریم و خود این رسانه‌ها مجبور شوند تا اخبار مربوط به این رویداد را پوشش دهند.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا