آمار و ارقام از پیاده‌روی اربعین

سکوت عامدانه رسانه ای!
رسانه های عربی و جهانی همچنان از پرداختن به اخبار این گرهمایی عظیم جهانی طفره می روند و پای موضع‌گیری منفی و عامدانه خود و سانسور اخبار اربعین حسینی ایستاده‌اند.
 
گسترده ترین سفره
در حالی که طرف‌های رسمی عراقی شمارش تعداد کلی موکب‌های خدماتی حسینی در تمام عراق را غیرممکن می‌دانند، تعداد موکب‌ها و هیئت های حسینی عربی و غیرعربی در داخل  شهرکربلا به بیش از ۱۰هزار رسیده بود.
طبق گزارش تسنیم موکب‌های مخصوص پذیرایی و استراحت زوار، با میلیون‌ها وعده غذایی،آب آشامیدنی،میوه‌جات و… میزبان زائران پیاده بودند.
در کنار آنها موکب‌هایی هم برای خدمات دارویی و پزشکی،نظافت مسیر و ارائه محصولات و خدمات فرهنگی و عبادتی و جهادی ،مسایل امنیتی،حمل و نقل ،راهنمایی و …تدارک دیده شده بود.
 
 
 
 
زائرانی با ملیت ،زبان و حتی ادیان متفاوت
در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال تقریباً (بر اساس آمار غیررسمی)، بیست و یک میلیون نفر طی پنجم تا بیستم ماه صفر شرکت کردند که میلیون نفر آنها شهروندان عراقی از داخل کشور و مقیم خارج (حدود ۵۰ کشور) بودند.
حدود چهار میلیون غیرعراقی از بیش از ۷۰ ملّیت که بیش از سه میلیون نفر از آنها ایرانی،‌ نیم میلیون نفر پاکستانی و نیم میلیون نفر از دیگر کشورهای جهان به‌ویژه هند، جمهوری آذربایجان، ترکیه، افغانستان، لبنان، کویت، بحرین، عربستان و دیگر کشورها بودند.
هزاران مسلمان اهل‌سنت،‌ همچنین مسیحی و صابئین نیز حضور داشتند.
این زائران از گذرگاه‌های زمینی و دو گذرگاه هوایی یعنی فرودگاه‌های بین‌المللی بغداد و نجف اشرف وارد عراق شده‌اند.
در همین رابطه بخوانید:
طولانی‌ترین پیاده‌روی جهانی
این شرکت کنندگان ،پیاده روی را از ۵۰۰ شهر و ناحیه و روستای عراقی به سمت مرقد امام حسین(علیه السلام) در کربلا آغاز کردند. مجموع طول راه‌هایی که مسیر پیاده‌روی اربعین را به خود اختصاص داد، بیش از دو هزار کیلومتر بود یعنی بزرگترین مسیر پیاده‌روی بود که بشریت شناخته است.
مدت زمان پیاده‌روی هم متفاوت بود از یک روز تا پانزده روز پیاپی را شامل می‌شد.
 
خدمت داوطلبانه
شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین امسال و همچنین کسانی که پول و زمان و اموال خود را صرف کردند، تنها با انگیزه‌های شخصی و درونی دست به این اقدامات می‌زدند و دولت یا حکومت یا مرجعیت سیاسی یا دینی نقشی در آن نداشت و هیچ ارتباطی با تصمیمات سیاسی یا اجتماعی یا فتاوایی نداشت، بلکه این انگیزه‌ها حول یک ویژگی مشترک بود و آن ایمان به نهضت امام حسین(ع) و گرامی‌داشت آن و این‌که شایسته احیا و تداوم است.
 
شهر کربلای معلی بیشتر بار این مراسم را همانند هر سال به‌دوش کشید، این شهر مرکزی بود که تمام راهپیمایی‌های میلیونی زائران پیاده به آن سرازیر می‌شد و مراسم اربعین هم با مشارکت بیش از ۱۵ میلیون زائر در روز بیستم ماه صفر (اربعین) در این شهر پایان یافت تا بزرگترین تجمع انسانی در سطح جهانی در یک مناسبت واحد و در یک مکان و در یک روز شکل بگیرد.
شهر نجف اشرف هم پس از کربلای معلی، بیشترین بار را به‌دوش کشید زیرا شهر اصلی بود که مراسم پیاده‌روی اربعین از این شهر آغاز شد. علاوه بر آنکه بیشتر جمعیت نجف به احیا و بزرگداشت این مراسم در مدت زمان پنج تا پانزده روز پیاپی مشغول بودند و این شهر از جمعیت یک میلیون و پانصد هزار نفری خود طی سه روز پایانی مراسم یعنی هفدهم تا بیستم صفر تقریباً خالی از سکنه بود.
 
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا