اجتماع اربعین نه فقط بزرگترین بلکه باکیفیت‌ترین اجتماع بشری است

مهدی فضائلی:

روزی غیر محتسبی نصیب شد و با راهیان اربعین همراه شدم.راهی که به سمت نور بود و طول راه سرشار از شور و عشق ؛شور و عشقی درهم تنیده با عقلانیت!

مسافران این سفر عشق آلود ظاهرا” همانند حاجیان در سرزمین وحی احرام برتن ندارند اما بوریایی از لباس دلدادگی همه آنان را محرم کرده تا پا در این راه بگذارند و به سمت قبله عاشقان طی طریق کنند و بین الحرمین را مطاف خود قرار دهند.

اجتماع اربعین را بزرگترین اجتماع بشری ارزیابی می کنند اما این اجتماع نه تنها بزرگترین بلکه با کیفیت ترین اجتماع بشری هم هست؛چرا؟

در این اجتماع از نوزاد یکی دو ماهه تا پیرمرد و پیرزن هفتاد هشتاد ساله از  زن و مرد  دیده می شوند. دراین اجتماع نه فقط ایرانی ها و عراقی ها که بسیاری ملیت های دیگر از افغانی و هندی و پاکستانی و مصری و اروپایی و لبنانی و سعودی وآذربایجانی و کویتی و بحرینی و ترکیه ای و حتی اهل سنت سوری حضور دارند.

این اجتماع از کارگر و افراد فقیر و بی سواد تا استاد دانشگاه و تاجر و هنرمند و صاحب منصبان و افراد متمول را در خود جای داده و نه فقط جا  داده که به وفور افراد صاحب منصب و متمکن را می شود دید که بصورت ناشناس به زائران دیگر خدمت می کنند؛ از واکس زدن کفش گرفته تا جمع آوری زباله!

 در این اجتماع، گذشت و ایثار مال امر دور از دسترسی نیست و آنقدر همه چیز از طریق نذورات خصوصا” توسط خود عراقی ها به زائران تقد یم می شود که زائران بعضا”با کمترین هزینه ممکن این سفر یک هفته ای را به پایان می رسانند.

زائران اربعین برای ایثار جان نیز آمادگی بالایی دارند و همین بس که با افزایش تهدیدات داعش، شوق رفتن به این سفر نیز افزایش یافته.

لذا این اجتماع را نه فقط بزرگترین اجتماع بلکه با کیفیت ترین اجتماع بشری نیز باید دانست.

نکته مهم دیگری هم در این سفر ذهن را به خودش مشغول می کند که آن هم در کیفیت بخشی به اجتماع با شکوه و عظیم اربعین نقشی مهم و ای بسا مهمترین نقش را دارد.

این سفر مسیرش،آب و هوایش،شرایط بهداشتیش،امکاناتش و هر آنچه می تواند برای یک گردشگر معمولی جذابیت داشته باشد را فاقد است که از یک منظر در خور نقد و نیازمند برنامه ریزی و مدیریت است اما همه این نکات منفی یک پیام مثبت بسیار مهم  دارد و آن اینکه همه این میلیون ها انسان از ملیت های مختلف و اکثرا” با پای پیاده فقط و فقط برای یک چیز پا در این راه می گذارند و آن جذبه و کشش حسین بن علی است!

این حسین کیست که عالم همه  دیوانه اوست؟

این چه شمعیست که جانها همه پروانه اوست؟

و این است آن سوال بزرگ و حرکت آفرین!آری وقتی حسین(ع)همه چیزش را برای زنده ماندن راه حق و دین پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) می دهد میلیون ها عاشق و دلباخته هم پیدا می شوند تا اینگونه برای زیارتش دلدادگی نشان دهند.

رزمایش نرم اربعین را باید بارها و بارها از زوایای مختلف تجزیه و تحلیل کرد تا قدرت اثربخشی اش را افزایش داد.

و سخن آخر،خطبه تاریخی زینب کبری(س) در شام و خطاب به یزید!

“به خدا قسم تو ذکر  و شخصیت ما را محو نخواهی کرد؛وحی ما را نابود  و از بین نخواهی برد.تو به فرجام نخواهی رسید …”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا