از انصراف مداحان برای اعزام به کربلا تا برنامه‌های فرهنگی شهرداری

اخبار کوتاه هشتم مهرماه ۱۳۹۹ در آستانه اربعین حسینی را بخوانید

شیوع ویروس کرونا امسال عاشقان و زائران هرساله اربعین حسینی را از حضور در کشور عراق محروم کرده است. عاشقانی که این روزها به دلیل محرومیت از حضور در راهپیمایی خود را قربانیان کرونا می‌دانند. همزمان با نزدیک‌تر شدن به اربعین حسینی، اخبار پیرامون شیوه برگزاری مراسم اربعین امسال و لغو راهپیمایی پررنگ‌تر می‌شود. اخبار کوتاه هشتم مهرماه ۱۳۹۹ در آستانه اربعین حسینی را در ادامه بخوانید:

انصراف مداحان از اعزام به کربلا

به دنبال اظهارنظر مسئول کارگروه برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی ستاد مرکزی اربعین، برخی از مداحان از حضور در کاوران ستاد اربعین انصراف دادند. برخی نیز گفته‌اند که کنار زائران در ایران می‌مانند.

در همین رابطه بخوانید:

نریمان پناهی: «به دلیل عدم حضور اکثریت جامعه هیئتی و محروم بودن مردم از این فیض، ایام اربعین در کشور حضور دارم و خادمی نوکران سیدالشهدا را خواهم کرد.»

حیدر خمسه : «بنده از اوایل مطرح‌شدن این بحث عرض کردم که هر زمان که همه راهی شدند. من هم مثل یک زائر مشرف می‌شوم.»

سید امیر حسینی: «تو حسین همه‌ای، نه حسین عده‌ای خاص.»

محمدحسین پویانفر: «ان‌شالله امسال مردم عراق نائب‌الزیاره همه ما باشند.»

رضا هلالی: «در دستگاه بزرگ سیدالشهدا (ع)کسی بر کسی برتری ندارد. مگر در تقوایش و خلوص و ارادتش به این خانواده.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

معرفی هفت‌برنامه فرهنگی جایگزین پیاده‌روی جاماندگان اربعین

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از لغو پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و جایگزینی ۷ برنامه دیگر خبر داد.

هفت برنامه شهرداری در ایام اربعین:

– برنامه «تکیه»
– برگزاری مراسم عزاداری در میدان امام حسین
– برگزاری مراسم عزاداری در فرهنگ‌سرای خاوران
– برگزاری مراسم عزاداری در فرهنگ‌سراری بهمن
– راه اندازی موکب‌های اربعینی
– نمایش مجازی حرکت در مسیر راهپیمایی اربعین
– قرائت زیارت خانوادگی اربعین

  • برنامه «تکیه»: فضاهای باز مراکز سازمان فرهنگی هنری برای برگزاری مراسم عزاداری در اختیار هیئات مذهبی قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به FARHANGSARA.IR یا تماس با سامانه ۱۸۳۷ فضاهای باز مراکز سازمان را برای برگزاری مراسم انتخاب کنند.
  • برنامه‌های ویژه در هفت شب منتهی به اربعین حسینی در میدان آئینی امام حسین (ع) برگزار می‌شود.
  • فرهنگ‌سرای خاوران نیز به مدت پنج شب با برگزاری برنامه‌های فرهنگی میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.
  • دو فرهنگ‌سرای رازی و بهمن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان موکب‌های محرمی هستند.
  • راه‌اندازی موکب‌های اربعینی در ۱۰ نقطه شهر تهران. توزیع هدایایی برای کودکان، ایجاد امکان ضبط خاطرات اربعینی مردم و نوشتن شعارهای حسینی روی شیشه خودروی شهروندان علاقه‌مند از دیگر برنامه‌های این ۱۰ موکب است.
  • «عمود ۱۴۰۰»: در این برنامه فضایی سه‌بعدی در یکی از میادین اصلی شهر ایجاد می‌شود. شهروندان با استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده می‌توانند در مسیر راهپیمایی اربعین حرکت کنند. به صورت مجازی در فضای اربعینی قرار بگیرند.
  • پویش «به تو از دور سلام»: در این پویش مردم در پشت‌بام‌ها رو به حرم امام حسین (ع) سلام می‌دهند. زیارت اربعین را به صورت خانوادگی قرائت می‌کنند.
منبع: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

 

 


“بازنمایی راهپیمایی اربعین” در تهران لغو شد

پیش تر از این حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین یکی از ویژه‌برنامه‌های اربعینی امسال را، «بازنمای راهپیمایی اربعین» در محله عباس‌آباد تهران عنوان کرد. طبق اخبار موجود در این برنامه قرار بود موکب‌های اربعین با حضور موکب‌داران در محوطه‌ای بزرگ بازنمایی و حال‌وهوایی اربعینی در این منطقه ایجاد شود.

شنیده‌ها حکایت از این دارد پس از بررسی‌های بیشتر، برگزاری این برنامه به‌علت جهش و گسترش بیماری کرونا لغو شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها ممنوع است

ستاد مرکزی اربعین حسینی در اخبار امروز، اعلام کرد: تمامی مرزهای کشور با عراق مسدود است. هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها و اماکن مقدسه نیز ممنوع خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

مردم هماهنگی خوبی دارند و به مرزها نمی‌آیند

یکی دیگر از اخبار مهم اظهارات فرمانده نیروی انتظامی است. وی گفت: مردم همکاری خوبی داشتند. به اطلاعیه‌ها توجه کردند. هیچ گونه ترددی در مرزها به منظور شرکت در مراسم اربعین انجام نگرفته است.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: توصیه ما این است که زائران محترم به سمت مرزها نیایند. چرا که با ممانعت همکاران ما در نیروی انتظامی مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: البته بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و اعلام رسمی برگزار نشدن مراسم راهپیمایی اربعین حسینی بحمدالله مردم همکاری خوبی داشتند. هیچ گونه ترددی در مرزها صورت نگرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر

لبیک سران عشایر و طوایف آبادان به فرمایش رهبر معظم انقلاب

سران و بزرگان عشایر و طوایف شهرستان آبادان با لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا در اربعین حسینی امروز در نامه‌ای اعلام کردند به سمت مرزهای بسته حرکت نمی‌کنند.

در این نامه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: «ما عشایر و مرزبانان منطقه خود را سربازان جان بر کف رهبر معظم انقلاب اسلامی میدانیم. گرچه با قلبی آکنده از مهر و عشق به ساحت ملکوتی امام حسین(علیه السلام) دلی اندوهگین از سلب توفیق زیارت سالار شهیدان در اربعین شهادتش داریم. اما لبیک گوی آمیخته با بصیرت به ندای پر خیر و برکت شما هستیم.»

منبع: خبرگزاری صداوسیما
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا