اعزام هوایی برای پیاده‌روی اربعین

با شیوع کرونا و نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عراق، سفر به این کشور در ماه صفر ممنوع است. با این حال، احتمال ضعیفی برای اعزام محدود هوایی وجود دارد.

دل‌تنگی ادامه دارد..؟

پس از اینکه آمار مبتلایان به کرونا در عراق رو به افزایش رفت، استاندار کربلا در دهه اول محرم نیز از پذیرش زائر امتناع کرد. حتی مردم عراق نیز امکان تشرف به حرم سیدالشهدا(علیه السلام) را نداشتند. بعد از مدتی نیز استاندار کربلا اظهار امیدواری کرد تا امکان حضور زائران سراسر دنیا در ایام اربعین فراهم شود.

با این وجود، دولت عراق به دلیل شیوع کرونا امکان پذیرش زائر را نداشت و ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در بغداد در همان روزها به نپذیرفتن زائر خارجی اشاره کرد و گفت: با وضعیت عراق، این کشور امکان پذیرش زائر خارجی را در ایام اربعین ندارد.

در همین رابطه بخوانید:

بعد از آن حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری به صحبت‌های سفیر کشورمان در عراق اشاره و اعلام کرد که عراق تاکنون برای پذیرش زائر خارجی همزمان با پیاده روی اربعین برنامه‌ای ندارد.

با وجود صحبت‌های مسؤولان و حتی سخنان رئیس جمهور درباره‌ی برپا نشدن اربعین برای زائران کشورمان، بسیاری از عاشقان حسینی درصدد سفر به عراق همزمان با ایام اربعین بودند. تا اینکه احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که طرف عراقی رسماً از پذیرش زائر خارجی عذرخواهی کرده است. پس از آن نیز ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه‌ای از مردم کشورمان خواست که به مرزها مراجعه نکنند و سفر به عراق در ماه صفر را ممنوع اعلام کرد.

حضور مردم در مرز عراق

در روزهای اخیر با وجود اینکه مسؤولان کشورمان به نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عراق برای ایام اربعین تأکید کردند، برخی از مردم به ویژه عاشقان حسینی از شهرهای مرزی به سوی مرزهای عراق حرکت کرده تا بتوانند وارد این کشور شوند. تا جایی که روزهای گذشته جمعی از عاشقان سیدالشهدا(علیه السلام) در مرزها حضور یافتند. اما با بسته بودن مرز عراق مواجه شدند.

احتمال اعزام محدود به عراق به صورت هوایی

کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، گفت: آنچه عراق به صورت رسمی اعلام کرده، نپذیرفتن زائر خارجی است. که البته ممکن است پس از مذاکرات، به صورت هوایی اعزام‌ها به صورت محدود انجام شود. همانطور که ما نیز در حال رایزنی با طرف عراقی هستیم تا بتوانیم کمک‌های ایرانیان را برای حماسه اربعین به عراق ارسال کرده و چند موکب سلامت در عراق برپا کنیم. که البته در این‌باره نیز هنوز مجوزی از سوی طرف عراقی صادر نشده است.

هم‌چنین، به گفته‌ی مسؤولان قرار است برنامه‌های اربعین به صورت مجازی برگزار شود. تا کمی از دلتنگی‌های زائران را تسلی بخشد.

هشدار برای ورود غیرقانونی به عراق

برخی از افراد نیز قصد دارند که به صورت غیرمجاز وارد عراق شوند. به آنها هشدار می‌دهیم قوانین دو کشور را زیر پا نگذراند. بدانند که قوانین عراق در این باره بسیار سختگیرانه است. ورود غیرمجاز به عراق حتی تا چند سال حبس در پی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا