توجیهی برای ترک وظیفۀ پیاده‌روی اربعین+پاسخ

به گزارش روضه نیوز ؛ این روزها با نگاهی به اخبار و شبکه های اجتماعی به مطالبی بر می خوریم که شاید لازم باشد اندکی به عمق این مطالب توجه کرد! مطالبی با ظاهری قانع کننده اما باطنی نه چندان مناسب و درست! بر همین اساس برآن شدیم تا به برخی نظرات در خصوص علت نرفتن به زیارت اربعین حسینی پاسخ دهیم.

اما گرچه تردیدی در ضرورت برگزاری برخی جلسات اربعین که در موقعیت‌های خاص قرار دارند نیست، ولی این نباید باعث عدم درک وظیفه برای سایرین باشد.

مثلا ممکن است یک هیئتی از روی دلسوزی بگوید:

اگر همه بروند پیاده‌روی اربعین، مجلس اربعین محلۀ خودمان خلوت می‌شود. لذا بعضیها باید ایثار کرده و بمانند که مجالس اربعین در شهر خودمان از رونق نیفتد.

*پاسخ اول:

مشابه این وضعیت(کم جمعیت شدن اجتماع محلی برای تقویت یک اجتماع سراسری) در سایر احکام دینی مانند نماز جمعه و نماز عید فطر هست. مثلاً روز جمعه همه باید بروند نماز جمعه، و طبیعتاً مساجد سطح شهر خالی می‌ماند. در طول هفته بیش از ۳۰ نماز جماعت در هر کدام از مساجد سطح شهر برگزار میشود، و ظهر جمعه همۀ مساجد تعطیل شده  و  یک نماز جماعت مشترک به نام نماز جمعه برگزار میشود. عزاداران امام حسین(ع) هم بعد از یک ماه عزاداری، مجالس محلی خودشان را رها کرده و  در اربعین مجتمع میشوند.

*پاسخ دوم:

زیارت اربعین وعده‌گاهی است مانند ایام آخر صفر در ایران، که تقریباً تمام هیئات و ذاکرین و سخنرانان به جای شهر خودشان در مشهد الرضا(ع) مجلس دارند. همانطور که در ۲۸ صفر هیچ اشکالی ندارد که مجالس محلی کم رونق باشد، در اربعین هم همینطور است.  با این تفاوت که «تجمع مؤمنین در اربعین» یک میعاد جهانی و بین المللی است که بر اساس فرمایش امام حسن عسگری(ع) شکل گرفته و اثر  بی‌نظیری در معرفی اسلام ناب به جهان دارد.

*پاسخ سوم:

بستگی دارد خلوت شدن مجالس عزای محلی به چه معنی باشد؟ اگر معنایش این باشد که همه- ازجمله هیئات -به دعوت امام حسن عسکری(ع) برای شرکت در روضۀ سالانۀ خود امام حسین(ع) لبیک گفته، رنج سفر را بر خود هموار کرده، و هیئتشان را به مجلس اختصاصی ارباب برده اند تا آنجا را رونق بیشتر بدهند، نه تنها اشکالی ندارد بلکه خود همین خلوت شدن مجالس محلی، اتفاقاً بیشتر موجب تعظیم یاد حسین(ع) است، چون همه میدانند علتش شرکت در یک مجلس بزرگتر است! این خلوتی حتی موجب ترغیب بیشتر دیگران میشود که از فبض حضور در حماسۀ عظیم پیاده روی اربعین جانمانند. مثلا روز جمعه وقتی در مساجد نماز جماعت نیست، کسی فکر نمی کند که چرا اقبال مردم به مسجد کم شده است.

 منبع:روضه نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا