جای خالی ایرانی‌ها در راهپیمایی اربعین/ سازمان حج کجای کار است؟

جای خالی ایرانی‌ها در راهپیمایی اربعین/ سازمان حج کجای کار است؟

بی‌توجهی و حتی اصرار بر حضور نداشتن هیات‌های عزاداری ایرانی در مراسم پیاده‌روی به سمت کربلا موجب شده است تا کم تعداد ترین و کم شورترین عزاداری‌های اربعین به دسته‌های عزاداری ایرانی تعلق داشته باشد. این در حالی است که شیعیان دیگر کشورها مهم‌ترین برنامه عزاداری خود برای سید الشهدا علیه السلام را در روز اربعین برگزار کنند.

همایش بزرگ و استثنایی شیعیان جهان در اربعین حسینی و حضور چندین میلیونی شیعیان جهان در کربلا که پس از سقوط صدام هر سال پر شورتر از سال قبل و با راهپیمایی‌های چند ده کیلومتری شیعیان همه کشورهای جهان به سمت کربلای معلی صورت می‌گیرد، به دلیل برخی کج‌سلیقگی‎ها در سازمان حج و متولیان سفر ایرانیان به کربلا، موجب حضور کم‌رنگ بزرگ‌ترین و مهم‎ترین کشور شیعه جهان در این همایش بزرگ عزاداری شده است.

به گزارش رجانیوز، در حالی که در روایت معصومین علیهم السلام، زیارت پر شور اربعین به عنوان یکی از نشانه‌های پنج‌گانه شیعه بر شمرده شده است و شیعیان عراق و کشورهایی مانند بحرین، یمن، عربستان، کویت و حتی ترکیه، سوریه و اروپا، هر سال پرشورتر از سال گذشته و با پای پیاده مسافت ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا و حتی مسافت‌هایی طولانی‌تر را برای رسیدن به کربلای حسینی در ایام اربعین طی می‌کنند، متولیان اعزام کاروان‌های ایرانی به کربلا، در این زمینه برنامه مشخصی ندارند که این مسئله موجب محروم شدن خیل عظیم مشتاقان ایرانی حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین شده است.

سازمان حج به‌عنوان متولی سفرهای زیارتی به جای سازمان‌دهی گسترده برای اعزام هیات‌های پر شور عزاداری ایرانی به این همایش جهانی، با حرکت‌های خودجوشی هم که به این اقدام مبادرت می‌کنند همکاری نمی‌کند و تنها به اعزام انفرادی و خانوادگی زائرین بسنده می‌کند تا به این ترتیب ظرفیت عظیم اعزام هیئت‌های عزاداری چندین هزار نفری ایرانی به کربلا تعطیل بماند.

در عین حال، اعطای انحصار اعزام زائران ایرانی به یک شرکت واسطه و نبود امکان حضور شرکت‌های دیگر در اعزام زائر به کربلای معلی و همچنین مخالفت این شرکت با حضور زائران در مراسم پیاده‌ روی به سمت کربلا، موجب شده است که هر چند در این ایام تعداد زیادی از ایرانیان در کربلا حضور دارند اما از حضور در راهپیمایی عظیم اربعین محروم شده و با وجود حضور در کربلا، به هیچ وجه از ابعاد و زوایای پیچیده و استثنایی این حرکت عظیم و چندین میلیونی، بی‌خبر و بی‌بهره باشند.

همین بی‌توجهی و حتی اصرار بر حضور نداشتن هیات‌های عزاداری ایرانی در مراسم پیاده‌روی به سمت کربلا موجب شده است تا کم تعداد ترین و کم شورترین عزاداری‌های اربعین به دسته‌های عزاداری ایرانی تعلق داشته باشد. این در حالی است که شیعیان دیگر کشورها مهم‌ترین برنامه عزاداری خود برای سید الشهدا علیه السلام را در روز اربعین و در حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام برگزار کنند.

محروم شدن از ارتباط چهره به چهره میلیون‌ها ایرانی با میلیون‌ها شیعه از دیگر کشورها و همچنین مشاهده صحنه‌های تکرار نشدنی ایثار و مهربانی در این مسیر، از دیگر خسارت‌های برنامه ریزی نداشتن برای مشارکت ایرانیان در راهپیمایی اربعین به سمت کربلاست.

به نظر می‌رسد در صورت تمهید سازمان حج و شرکت شمسا برای حضور ایرانیان در ایام اربعین و در مراسم کربلا، شاهد حضور میلیونی عزاداران ایرانی آن‎هم نه فقط در قالب کاروان‌های خانوادگی بلکه در قالب هیئت‌های بزرگ عزاداری باشیم که حرکتی مهم و بزرگ برای توسعه فرهنگ شیعی و قدرت‌نمایی شیعیان در جهان خواهد بود.

این در حالی است که آن‌چنان که امنیت برای میلیون‌ها زائر عراقی، بحرینی، سعودی و دیگر کشورها در این ایام و با وجود حضور در مراسم پیاده روی فراهم است، برای زائران ایرانی هم این امنیت فراهم خواهد بود، چنان‌که تاکنون نیز در مراسم ایام اربعین، مشکل خاصی از نظر امنیتی به‌ویژه در مسیر نجف تا کربلا وجود نداشته است.

منبع:رجا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا