رسانه و اربعین دو موءلفه‌ی مکمل یکدیگر

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان این‌که اطلاع‌رسانی درباره پیاده‌روی اربعین بسیار مهم است، تأکید کرد: وظیفه رسانه‌ها اطلاع‌رسانی به زائر و آموزش مسائل مربوط به پیاده‌روی اربعین از مبدأ جمهوری اسلامی ایران است و فعالان رسانه‌ای باید موضوع امام حسین(ع) را محور برنامه‌های خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در بغداد به مناسبت اربعین حسینی، ضمن تسلیت این ایام به تبیین مسائل مربوط به پیاده‌روی اربعین و وظایف زائران و رسانه‌ها در این آیین و گردهمایی میلیونی پرداخت، متن این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:

ابتدا بفرمایید سطح آمادگی عراق و مردم این کشور برای میزبانی از زائران اربعین را چگونه می‌بینید؟

عراق که همیشه در سطح مردمی آماده بوده است، امسال در اربعین ۱۴۰۲، آماده‌تر از همیشه است و هیچ‌گونه کمبودی از نظر تغذیه، آب و مشارکت مردمی، وجود ندارد. بلکه وجب به وجب امکانات لازم برای راحتی زائران از جمله امکانات مربوط به خوردن، آشامیدن، انواع و اقسام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها در اختیار زائران قرار گرفته است و برنامه‌های معنوی، فکری و دینی و نوحه‌ها و سخنرانی‌های زیادی اجرا می‌شود و عراقی‌ها امسال آماده‌تر از سال‌های گذشته ظاهر شده‌اند.

بالاترین روحیه ایثار و سطح آمادگی بسیار خوبی را در مردم عراق دیده‌ایم و عراقی‌ها نسبت به زوار خدمت‌رسانی گسترده‌ای انجام داده‌اند و عدد زوار هر چه باشد، عراقی‌ها پذیرای آنان هستند.
ایکنا ـ مهمترین نکاتی که زائران ایرانی باید از نظر امنیتی مد نظر داشته باشند از نظر شما چیست؟

زائران به ویژه بانوان باید از راه‌های مشخص شده به عنوان راه‌های زائررو و مسیرهای پیاده‌روی اربعین عبور کنند، راه‌های فرعی نروند، از حمل و نقل عمومی پیش‌ بینی شده از سوی عراق و ستاد اربعین عراق استفاده کنند و از خودروهای خارج از مسیر که با سرعت زیاد در حال حرکتند، به ویژه هنگام شب استفاده نکنند و به بهانه ازدحام، مسیر حمل و نقل خودروهای عراقی را مختل نکنند.

وضعیت مرزها در شرایط فعلی چگونه است؟

در حال حاضر وضعیت روان و خوبی را داریم و در رفت‌و‌آمد زائران مشکلی دیده نمی‌شود و زوار شروع به بازگشت به مرزهای جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و بیش از ۱,۵ میلیون زائر به کشور برگشته‌اند، امیدواریم بتوانیم این زیارت را به خوبی به اتمام برسانیم و همه زوار به سلامت به وطن بازگردند.

مهمترین موانعی که ممکن است برای زائران ایرانی مشکل‌ساز باشد، چیست؟

زوار در زدن مهری که در مرز عراق در برگه‌ها و گذرنامه‌های آنان زده می‌شود، دقت کافی ندارند، بنابراین زمانی که وارد عراق می‌شوند، مشکلاتی برایشان پیش می‌آید، در حالی که باید در همان بدو ورود به عراق مطمئن شوند که مهر ورود به عراق در گذرنامه‌هایشان ثبت شده است و تصور نکنند که به این مهر نیازی ندارند و اگر مشکلی در این زمینه داشتند با تلفن ۱۲۸ در عراق بدون کد با خط ایرانی و عراقی تماس بگیرند، ده‌ها مرکز پاسخگویی مسائل کنسولی با تلاش سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، آماده خدمات‌دهی به زائران از جمله مسئله گم‌شدن گذرنامه‌های آنهاست.

رایزنی فرهنگی ایران در عراق چه تدابیر و برنامه‌هایی را (به ویژه برنامه‌های قرآنی) را برای زیارت اربعین در نظر گرفته است؟

ما برای فعالیت‌های فرهنگی ۲۰ محور را در نظر گرفته‌ایم، مهم‌ترین شاخص را در بخش‌های قرآنی متمرکز کرده‌ایم و بیش از ۱۰۰ قاری با توجه به بحث برجسته‌سازی موضوع قرآن در اربعین ۱۴۰۲، محافل قرآنی را برگزار خواهند کرد و برنامه‌ریزی شده است که در موکب‌ها، این برنامه‌ها اجرا شود و (با توجه به اهانت‌های مکرر به قرآن در سوئد و دانمارک) بیش از سال‌های گذشته به قرآن کریم توجه شود تا به جهانیان اعلام شود که توهین به قرآن، کاری غیر اخلاقی، غیر انسانی و مغرضانه است.


ایکنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا