ضرورت بحث اربعین

ضرورت بحث اربعین ایجاب ‌کند برای مبارزه با تحریف و دروغ‌پردازی در بیان واقعه کربلا، از واقعیت‌ها گفت و نوشت

حجت‌الاسلام عندلیب همدانی در مقاله‌ای با عنوان ضرورت بحث اربعین می‌نویسد: یکی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با تحریف و دروغ پردازی در بیان واقعه کربلا تبیین و تحلیل صحیح و فنی این حادثه است.

بنا به قلم وی در این مقاله در صورت روشن شدن مرز بین دروغ و واقعیت بحث‎های آموزنده اخلاقی و تربیتیِ آن معنا پیدا می‌کند.

حجت الاسلام عندلیب همدانی معتقد است بررسی دقیق این مسئله، مستلزم ارائه نگرشی صحیح از چند موضوع است. مدت اقامت آل‌الله (ع) در کوفه و شام یکی از این موارد مورد اشاره در مقاله است.

در همین رابطه بخوانید:

ترسیم مسیر حرکت از کوفه به شام و از آنجا به مدینه یکی دیگر از زوایای مبارزه با موضوعات تحریفی است. زمان و چگونگی دفن سر مقدس سیدالشهداء (ع)، تعیین تاریخ و چگونگی زیارت جابر بن عبدالله انصاری از کربلا و … نیز سایر موضوعات قابل اهمیت است.

در ادامه گذری به عناوین فوق داشته و می‌نویسد:

جابر اولین زائر حسینی

اصل تحقق زیارت جابر، مسلم است. برخلاف سیدبن طاووس که می‌فرماید: «چگونه ممکن است جابر پس از گذشتن مدتی که خبر شهادت به مدینه رسیده است. از آنجا حرکت کند و این مسیر طولانی را طی کند و در روز اربعین در کربلا باشد؟»

نویسنده در پاسخ به این استبعاد سید می‌گوید:

اولاً: جناب جابر از دوستداران مخلص اهل‌بیت(ع) بود. طبیعی است در همان روزهای نخستین با توجه به گزارش های غیررسمی (که به آن اشاره کردیم) جزو گروهی باشد که از ماجرا آگاه شده و بار سفر را بسته باشد. در این صورت زمان برای رسیدن به کربلا بسیار زیاد است.

ثانیاً: گفتیم پیک رسمی دستور داشت خود را سریع به مدینه برساند. پس حتی اگر جابر پس از انتشار خبر به صورت رسمی هم حرکت کرده باشد، باز به خوبی می توانست به کربلا برسد.

ثالثاً: حتی اگر بر فرض بپذیریم پیک، بیست و چهار روز پس از شهادت به مدینه رسید. یا بر فرض بپذیریم که جابر تا آن موقع حرکت نکرده باشد. باز پیمودن مسیر حدود بیست مرحله ای، در حدود چهارده روز، در آن زمان امری مرسوم بوده و ابداً بعید نیست.

نویسنده در ادامه راز زیارت اربعین و تأکید امام سجاد(ع) و کاروان اهل‌بیت(ع) بر آن را دانسته نه تأسی به اولین زائرحسینی که جابر باشد.

متن کامل مقاله با عنوان ضرورت بحث اربعین را  از لینک زیر دریافت کنید:

ضرورت بحث اربعین 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا