فعالیت فرهنگی/مذهبی در دانشگاه‌های آمریکا

فعالیت فرهنگی/مذهبی در دانشگاه‌های آمریکا
فصل سوم: انجمن‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا: ABSA Network
قسمت هشتم: تنوع نژادی و پیاده روی اربعین

#دانشجویی_در_ویرجینیا
#یادداشت_مهمان
https://t.me/K1inUSAMultiMedia/75

یکی از شوک‌های بزرگ در جامعه‌ی دانشگاهی آمریکا در چند سال اخیر، بی شک در عرض یکسال گذشته اتفاق افتاده است. برخلاف ادعاهای رسانه‌ها که آمریکا را مهد تنوع نژادی معرفی کرده و ادعا می‌کنند هر نژادی با آسایش می‌تواند در این کشور زندگی کند، جامعه‌ی دانشگاهی، تازه احساس نیاز کرده به دانشجویان خود آموزش‌های اولیه برای قبول و پذیرش نژاد دیگر را بدهد. به همین دلیل، از سال گذشته در دانشگاه ما، یک درس به نام Diversity and Inclusion for a Global Society برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجباری شده است.

در واقع دانشگاه با این درس، به دنبال تربیت نسل جدید برای پذیرش تنوع نژادی است. همچنین برخی از اساتید و کارمندان دانشگاه بر روی درب دفتر کار خود پوسترهایی را چسبانده‌اند تا موضوع تنوع نژادی را بیشتر تبلیغ کرده و بیان کنند که طرفدار این مفهوم هستند. در این پوسترها به زبان‌های مختلف بیان شده است که دانشجویان خارجی به دانشگاه ما خوش آمدید (عکس پیوست).

حتی برخی دانشگاه‌های آمریکا برای فرایند استخدام اساتید خود، علاوه بر رزومه‌ی کاری و تحقیقاتی، از متقاضیان می‌خواهند که یک بیانیه برای تنوع نژادی بنویسند و بیان کنند که در گذشته، حال و آینده چه طور و چگونه برای ترویج تنوع نژادی فعالیت می‌کرده و خواهند کرد.

یکی دیگر از فعالیت‌های دانشگاه در این زمینه، تعیین پژوهشگر تنوع (Diversity Scholar) هست. در هر سال دانشجویان یک پروپوزال برای ترویج تنوع (Diversity) برای دانشگاه ارسال می‌کنند و دانشگاه از بین همه‌ی متقاضیان یک تعداد معدودی را به این عنوان مفتخر می‌کند و از آنها حمایت می‌کند تا پروژه‌ی خود را در این زمینه اجرایی کنند.

چند ماه پیش، بعد از نمایشگاه عکس اربعیین در سال ۲۰۱۷، یکی از دوستان، پروپوزال نمایشگاه اربعین را به همین منظور برای دانشگاه ارسال کرد و عنوان Diversity Scholar را برای سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داد. ایشان در پایان سال در یک گردهمایی در مقابل ریاست و معاونین دانشگاه و همچنین اساتید، کارمندان و دانشجویان دانشگاه در مورد اربعین سخنرانی خواهد کرد. همچنین مسئولین مربوطه بیان کردند نمایشگاه عکس اربعین در سال آینده به جای سه روز، به مدت یک هفته در کتابخانه‌ی دانشگاه (یکی از بهترین مکان‌های موجود) برقرار خواهد بود. همچنین برای تشویق دانشجویان برای بازدید از این نمایشگاه، غذای رایگان در محل نمایشگاه توزیع می‌کنند تا مخاطبین بیشتری جذب شود. علاوه بر این، از شبکه‌های خبری و تلویزیونی دعوت خواهند کرد که این نمایشگاه را پوشش خبری دهند.

خداوند متعال به ما مسلمانان نعمتی داده که ارزش آن را متوجه نیستیم. پیاده روی اربعین بدون شک یکی از نعمت‌های بزرگ خدواند متعال و بهترین ابزار تبلیغاتی برای معرفی اهل البیت علیهم السلام در سال‌های اخیر است. ببینید چگونه یکی از دانشگاه‌های آمریکا از پیاده‌روی اربعین به عنوان ابزار آموزشی تنوع نژادی و ملیتی برای تربیت دانشجویان خود استفاده می‌کند!

تبعیض نژادی که ۱۴۰۰ سال پیش توسط پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم مردود شناخته شد، هم‌اکنون در آمریکا مهد تکنولوژی و علم، به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح است!!

حضرت علی علیه السلام چقدر زیبا این مساله را به تصویر می کشند (نهج‌البلاغه، نامه ۵۳):

“مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرارده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی؛ زیرا مردم دو دسته‌اند: دسته‌ای برادر دینی تو و دسته‌ی دیگر همانند تو در آفرینش.”

مشاهدات و روزنوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی از امریکا
@K1inUSA
به ما بپیوندید: https://t.me/joinchat/AAAAADwnejmuoSjHfYDniw

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا