فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی(ع) چیست؟

فلسفه بزرگداشت اربعین پررنگ کردن هدف قیام امام حسین علیه‌السلام است.

در یادداشت فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی(ع) چیست؟ ابتدا اشاره به حدیث امام حسن عسکری شده است. حدیثی که زیارت اربعین را از نشانه‌های مومن بر می‌شمارد. پس از این به هدف قیام امام حسین علیه‌السلام که همان هدف رسالت نبی اکرم صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم تاکید می‌شود. این هدف یکی عالم کردن مردم و دیگری عاقل نمودن آن‌ها با تهذیب نفس است.

در همین رابطه بخوانید:

در بخشی از این یادداشت با موضوع فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی(ع) چیست؟ آمده است:

امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمودند: «علامات المؤمن خمس: صلاه احدی و الخمسین و زیاره الاربعین والتختم فی الیمین و تعفیر الجبین والجهر ببسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم».

نشانه‌های مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامه نماز پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن «بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم»

مراد از زیارت اربعین، زیارت چهل مؤمن نیست. زیرا این مسئله اختصاص به شیعه ندارد و نیز «الف و لام» در کلمه «الاربعین»، نشان می‌دهد که مقصود امام عسکری علیه‌السلام اربعین معروف و معهود نزد مردم است. اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه‌های ایمان است، بلکه طبق این روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. بر پایه این روایت، همان‌گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.

نگارنده در یادداشت خود با موضوع فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی(ع) چیست؟ می‌نویسد:

در زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین علیه‌السلام، همان هدف رسالت نبی اکرم صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم دانسته شده است. بر اساس قرآن و نهج‌البلاغه، هدف رسالت انبیای الهی، دو چیز است. یکی عالم کردن مردم و دیگری عاقل نمودن آن‌ها با تهذیب نفس.

متن کامل این یادداشت را بخوانید:

فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی(ع) چیست؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا