کرونا، محدودیتی فقط برای اربعینی‌ها؟

در حاشیه بررسی محدودیت‌های وارد از کرونا بر سفرهای خارجی.

محدودیت کرونا برای اربعین

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ نمایشگاهی جهانی است که قرار است در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ به میزبانی دبی و در کشور امارات متحده عربی برگزار شود. میزبانی این نمایشگاه معتبر جهانی سودآوری زیادی برای کشور میزبان دارد. کشورهای معتددی در پی کسب این عنوان بودند. اما در نهایت دبی میزبان این نمایشگاه شد.

سخنگوی اکسپو ۲۰۲۰ دبی در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت: «بازدیدکنندگان نمایشگاه ملزم به ارائه گواهی واکسیناسیون کووید_۱۹ یا معاینه و تست پس از ورود به نمایشگاه نیستند.

انتظار می‌رود این نمایشگاه در مدت شش ماه ۲۵میلیون بازدیدکننده داشته باشد. اما در درجه اول بازدیدکنندگان ملزم به ماسک زدن و رعایت قوانین فاصله اجتماعی هستند.

ما بازدیدکنندگان را به انجام واکسیناسیون تشویق می‌کنیم. اما بازدیدکنندگان نمایشگاه در حال حاضر ملزم به ارائه مدارک مبنی بر واکسیناسیون یا نتیجه منفی تست PCR نیستند.»

در روزهایی که جهان درگیر مبارزه با ویروس کرونا است، شرکت در مراسماتی از قبیل این نمایشگاه جهانی و تورهای تفریحی و سفرهای خارجی، بالاخص به کشور ترکیه و شرکت در کنسرت‌ها ، آن هم بدون اعمال هیچ محدودیتی، علامت سوالی را در ذهن بسیاری از افراد ایجاد کرده است.

که چرا محدودیت‌های کرونایی، تنها شامل حال زوار اربعین است؟

این رفت و آمدها در شرایطی در حال وقوع است، که به مدت دوسال است که سفر به عتبات عالیات با موانع گوناگونی همراه است.

سال گذشته، امکان حضور زائران ایرانی در حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی فراهم نشد. امسال هم از ابتدای ماه محرم۱۴۴۳ خبرهای گوناگونی درباره راهپیمایی اربعین و برگزاری یا عدم برگزاری آن شنیده می‌شد.

شرط و شروط برای اربعین

امروز با توجه به اینکه حدود ۱۵ روز تا اربعین حسینی باقی مانده و دولت عراق هم محدودیت پذیرش زائران خارجی را همچنان پیگیری می‌کند، بسیاری از عاشقان حسینی منتظر اخباری خوش از افزایش سهمیه ایران در راهپیمایی عظیم اربعین هستند.

در همین رابطه بخوانید:

علاوه بر این، یکی از شروط ایران برای تشرف افراد به اربعین حسینی قبل از اعلام تصمیم عراق، تزریق دو دوز واکسن کرونا و همچنین موافقت عراق برای حضور زائران بود که حتی منابع آگاه، حذف این محدودیت را امکان‌پذیر ندانستند. این تصمیم مسؤولان کشورمان هم نارضایتی‌هایی به همراه داشت. تا جایی که بسیاری معترض بودند چرا برای سایر سفرهای خارجی مثل سفر به ترکیه و شرکت در کنسرت‌های خوانندگان ضدایرانی چنین محدودیتی اعمال نمی‌شود و در روزهای اخیر بسیاری از مردم برای حضور در این کنسرت‌ها بدون تزریق واکسن به ترکیه سفر می‌کنند. اما برای سفر اربعین و زیارت امام حسین(علیه‌السلام) چنین محدودیت‌هایی اعمال می‌شود؟

آن هم زیارت کربلا که نه تنها در عاشورا و اربعین سال گذشته، بلکه مراسم عاشورای امسال با وجود تراکم جمعیت در کربلا، تعداد مبتلایان به کرونا در عراق کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا