۵ نکته مهم برای موکب‌داران و زائران اربعین

نکاتی که موکب‌داران و زائران اربعین باید رعایت کنند.

۵ نکته مهم برای موکب‌داران و زائران اربعین

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی گفت: برای اربعین امسال، بیش از ۴ هزار درخواست تمدید و صدورپروانه موکب‌داری ثبت شده است. محمد جلال‌مآب ۵نکته مهم را به موکب‌داران و زاذران اربعین متذکر شد.

نکته نخست؛ احترام به قوانین میزبان اصلی زائران اربعین حسینی یعنی مردم عزیز و دولت عراق است.

حضور موکب داران ایرانی تنها با هدف مشارکت در فیض میزبانی از زائران اربعین حسینی است. هم موکب‌داران و هم زائران ایرانی باید به قوانین، آداب و رسوم و فرهنگ کشور میزبان راهپیمایی عظیم اربعین حسینی پایبند باشند.

پرهیز از ایجاد فضای رقابت منفی بین موکب‌های ایرانی و عراقی، نکته مهم دیگری است. مردم و عشایر عزیز عراقی، گاه با برپا کردن یک چادر یا خیمه ساده و تقدیم چای و خرما، خالصانه و با تمام وجود به میزبانی از زائران اربعین حسینی می‌پردازند. لذا هر اقدامی از سوی موکب‌های ایرانی که القاکننده فضای رقابتی یا تفاخر به امکانات باشد، امری نکوهیده و ناپسند است.

در همین رابطه بخوانید:

 طبق رهنمود رهبر معظم انقلاب، اربعین باید مردمی باشد. حضور موکب‌های بزرگ وابسته به نهادهای بزرگ دولتی نباید این حرکت بزرگ مردمی را تحت‌الشعاع قرار دهد. عرصه را برای خدمت موکب‌های مردمی کوچک تنگ کند.

روحیه خادمی نکته سوم در امر میزبانی از زائران اربعین است. قرار گرفتن در حلقه خادمان سیدالشهداء(علیه‌السلام) می‌طلبد تا خادمان مواکب ایرانی با تمام توان و روی گشاده به استقبال زائران بروند. خدای ناکرده با تند رویی ناشی از خستگی، آنها را رنجیده خاطر نکنند.

اربعین تجلی امت واحده اسلامی است

مراسم اربعین حسینی تجلی امت واحده اسلامی است. موکب‌داران باید تا زمان تکمیل ظرفیت موکب، پذیرای همه زائران اربعین چه ایرانی و چه غیر ایرانی باشند. خدای ناکرده به بهانه اینکه موکب مختص زائران فلان شهرستان یا گروه است، مانع ورود سایر زائران حتی زائران خارجی نشوند.

ایجاد موکب‌های مشترک ایرانی-عراقی نکته پنجم در امر میزبانی از زائران اربعین حسینی است. تشکیل موکب‌های مشترک با برادران عراقی افزون بر پیامدهای مثبت فرهنگی، به کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تأمین زمین و زیرساخت‌ها و… نیز کمک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا