بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین را خرج فقرا کنیم؟| ۴

گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی

بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین(علیه‌السلام) را خرج فقرا کنیم؟

پاسخ چهارم: هزینه کردن برای زیارت حسین(علیه‌السلام)، هزینه کردن برای ریشه‌کن کردن فقر است!

یکی از عوامل اصلی فقر و بی‌عدالتی، ظلم زورگویان، قلدرها و مفسدان است؛ چه داخلی، و چه بین‌المللی. سکوت و عافیت‌طلبی در مقابل ظلم و ترس از ایستادگی، مانع از اتحاد علیه زورگویان می‌شود. هیچ‌چیزی مثل توجه به عالی‌ترین نماد ایستادگی، یعنی حسین(علیه‌السلام)، مردم و نخبگان را برای مقابله با مفسدانِ خودخواه، متحد نمی‌کند.

در همین رابطه بخوانید:

از قدیم گفته‌اند: «ﺍﮔر می‌خواهی کسی را یک وعده سیر کنی، به او ماهی بده. ولی اگر می‌خواهی یک عمر سیرش کنی، به او ماهی‌گیری یاد بده.» افزایش روحیۀ استقلال، آزادگی و استقامت در مردم، باعث می‌شود جلوی زورگویی بایستند و به حق خودشان برسند. خودمان هم وقتی به زیارت حسین(علیه‌السلام) می‌رویم، و به یاد شجاعت و فداکارای حسین(علیه‌السلام) و یارانش می‌افتیم، خجالت می‌کشیم که عافیت‌طلبی و ترسو باشیم و در مقابل ظلم به انسان‌ها سکوت کنیم.

هزینۀ زیارت امام حسین ، هزینه کردن برای ریشه‌کن کردن فقر است.

ما می‌خواهیم «پیشرفت» کنیم!

چرا امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند زیارت حسین(علیه‌السلام) مثل تجهیز ۱۰۰۰ مجاهد به اسب جنگی است؟ (کافی، ج۴ ص۵۸۱)

یک وجهش شاید همین باشد که زیارت حسین فرهنگ ایستادگی در مقابل ظلم را در جامعه ترویج و تقویت می‌کند و باعث تولید هزاران مبارز شجاع علیه ظلم می‌شود.

امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه): «در قضیۀ امام حسین، باید این نکته را به مردم بفهمانیم: همه‌اش قضیه این نیست که ما می‌خواهیم ثواب ببریم، قضیه این است که ما می‌خواهیم «پیشرفت» کنیم!» (صحیفه امام،ج۸، ص۵۲۹)

گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی

ادامه دارد…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا