پذیرایی از زائران اربعین شرط رضایت خانواده مقتول

پذیرایی از زائران اربعین شرط رضایت خانواده مقتول

شرط خانواده یک مقتول برای بخشش قاتل در عراق، افتخار پذیرایی طایفه خود از زائران امام حسین (ع) در اربعین حسینی امسال بود .

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به کربلای معلی ، یک عشیره عراقی که فردی از آن در نزاعی با عشیره دیگر کشته شده بود ، اربعین امسال و به شرطی حاضر به گذشت از خون مقتول و عدم استمرار نزاع شد که عشیره قاتل موافقت کند امسال افتخار پذیرایی از زائران حضرت امام حسین (ع) را در چادر این عشیره ، عشیره مقتول داشته باشد.

مقتول در نزاعی میان دو عشیره بر سر اختلافی که میان آنها بروز کرده بود به قتل رسید و طبق سنت عراقی ها خانواده مقتول تنها زمانی از خون عزیز خود گذشت می کنند که قاتل قصاص شود ،که معمولا در تحویل آن عشیره مقاومت می کند و به این ترتیب نزاع دو عشیره گاه تا سالها هم ادامه پیدا می کند تا شاید اتفاق خاصی بیفتد و میان آنها آشتی شود .

در عراق عموم طوایف و عشایر در ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) و بخصوص روزهای منتهی به اربعین شهادت آن حضرت ، اقدام به برپایی ایستگاههای پذیرایی از زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می کنند و این افتخاری بسیار بزرگ برای هر قوم و قبیله عراقی است که حاضر نیست تحت هیچ شرایطی از آن بگذرد .

خانواده قاتل در نزاع مورد بحث هر سال از همین ایستگاههای پذیرایی دایر می کردند و چیزی که خانواده مقتول از آنها خواستند و به آن عمل شد ، این بود که این افتخار قبیله خود را امسال به آنها بدهند و خود از این سعادت بی نصیب بمانند و هر دو طرف اعلان کردند که به خاطر امام حسین (ع) این کار را می کنند تا قتل دیگری واقع نشود و میان دو طایفه مسلمان اختلاف ادامه پیدا نکند.

در ایام اربعین امسال که کربلا بیش از ۱۵ میلیون نفر زائر را پذیرایی کرد ، خبرنگاران بارها شاهد برخوردهایی میان برخی افراد بودند که بلافاصله ابراز می داشتند ” به خاطر حسین (ع) ” و فورا با هم دیده بوسی و به اصطلاح آشتی می کردند.

خاطره اول این نوشته را حجت السلام و المسلمین خادمی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه که به کربلای معلی مشرف شده است روز یکشنبه در جمع روحانیون کاروانهای ایرانی بازگو کرد.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا