ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین در یوم‌الترویه

توصیه ویژه استاد پناهیان برای شروع ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین

توصیه ویژه استاد پناهیان برای شروع ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین

یکی از مقاطع مهم تاریخ سیدالشهدا که به آن توجه نشده «یوم‌الترویه» است. یوم الترویه اشارات و معانی فراوانی در خود دارد. چقدر خوب است هیأتی‌ها ذکر و یاد یوم ‌الترویه را احیا کنند. آغاز سفر کربلای اباعبدالله الحسین(ع) و نقطۀ شروع حماسۀ عاشورا را گرامی بدارند.

یوم‌الترویه چیست؟ یوم‌الترویه یک روز قبل از عرفه، یعنی ۸ذیحجه است که در گذشته حاجیان در این روز برای صحرای عرفات آب برمی‌داشتند. یوم‌الترویه یعنی روزِ آب برداشتن و ذخیرۀ آب.

حالا در این روز چه اتفاقی افتاده؟ یوم‌الترویه روزی بود که امام حسین(ع) در مکه در میان حاجیان حضور داشتند. اما به‌جای اینکه مثل حجاج آماده شوند که به عرفات بروند، عمرۀ وداع به‌جای آوردند و با ترک مراسم حج، سفرشان به کربلا آغاز شد. اینکه امام حسین(ع) وسط حاجی‌ها از صف حج بیرون آمد و به سمت کربلا رفت، و حاجیان در آن سال خونبار، عافیت طلبانه حسین(ع) را تنها گذاشتند، خیلی معانی دربردارد! مردمی که به فرزند پیامبر تأسی نکردند، اولاً در واقع مقدمات قتل اباعبدالله ‌الحسین(ع) را فراهم آوردند، و ثانیاً مقدمات نابودی خودشان را در عرصه‌های مختلف فراهم کردند.

آغاز علنی شدن غربت امام حسین(ع)

ما باید اشارات باعظمت این روز را دریافت کنیم. خصوصاً در این سالی که راه حج برای بسیاری از ملل اسلامی مسدود شده. با زنده کردن یاد یوم الترویه می‌توان تفاوت عبادت واقعی با عبادت قلابی و عافیت‌طلبانه را بیان کرد. یوم الترویه که آغاز علنی شدن غربت امام حسین(ع) است، ترجیح جهاد بر عبادت عافیت‌طلبانه را فریاد می‌زند. وای بر مردمی که امام خود را در نبرد با دشمن دین تنها گذاشتند و به عبادت پرداختند!

در همین رابطه بخوانید:

در روضه‌های قدیمی، یوم‌الترویه جایگاهی داشت. شعر مشهوری هم دارد که تاج نیشابوری گفته: «به یوم‌الترویه محمل ببستند؛ خواتین جمله در محمل نشستند». خُب همانطور که بوی حماسه از یوم الترویه به مشام می‌رسد، احساس سوگواری ما هم باید از یوم الترویه آغاز شود، که همراه ایام مسلمیه و شهادت امام باقر(ع) هم هست. باید مناسبت یوم‌الترویه را احیا کنیم و نامش را بر زبان‌ها جاری کنیم. برای این لحظه از غربت امام حسین(ع) خون گریه کنیم. و ذاکران و شاعران عاشورایی غوغایی از حکایت غربت امام حسین(ع) برپا کنند.

شروع ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین

چقدر خوب است مردم بساط ثبت‌نام برای اربعین را، به ماه محرم و نزدیک اربعین موکول نکنند. بلکه در یوم‌الترویه در هیأت‌ها ثبت‌نام کنند و مقدمات سفر به کربلا را فراهم کنند. این یعنی: «در همان لحظه‌ای که امام حسین(ع) به سمت کربلا حرکت کرد، ما هم در همان موقع می‌خواهیم برای کربلا ثبت نام کنیم.» این نوعی همراهی با کاروان حسینی است.

روضه های ما از یوم‌الترویه شروع می‌شود. امام حسین(ع) اگر آنجا می‌ماند، می‌خواستند ایشان را مخفیانه- به‌صورت ترور- به قتل برسانند. البته حرکت ایشان به سمت کوفه بود، ولی خُب ایشان را به کوفه راه ندادند و در واقع امام حسین(ع) از همان‌جا لحظه‌های آوارگی‌شان آغاز شد.

شما این آمادگی ذهنی را برای یوم‌الترویه داشته باشید و مقدمات مراسمی برای این روز را فراهم کنید. خوب است که هیأت‌ها یک جلسه‌ای هم برای یوم‌الترویه داشته باشند؛ و با آیین خاصی از اولین جلوۀ غربت امام حسین(ع) یاد کنند.

حضور حجاجی که از حج بازمانده‌اند و خانواده‌های شهدای حرم در این مراسم بسیار الهام بخش خواهد بود. باید در مراسم یوم الترویه فریاد زد «حرم را از حرم کردند بیرون» و خیانت آل سعود به امت اسلامی را یادآوری کرد. یاد حضرت امام به‌خیر که می‌فرمود: «مردم باید در عزاداری های محرم جنایات آل سعود را یاد کنند و آن را محکوم نمایند.»

شهدای گمنام‌، ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا