آموزه‌های زیارت اربعین

یکی از مستحبات زیارت اربعین ، خواندن دعای اربعین است

سید رضا طاهری در مقاله‌ای نگاهی به آموزه‌های زیارت اربعین دارد.

به اعتقاد وی یکی از سفارش‌های اهل بیت علیهم السلام به شیعیان خود، انجام زیارت اربعین سید الشهدا علیه السلام است. این سفارش در راستای پاسداشت قیام عاشورا تنظیم شده است و یکی از عوامل مانایی نام و یاد اباعبدالله الحسین علیه السلام و حفظ پیام‌های عاشورا به شمار می‌آید.

در همین رابطه بخوانید:

از نگاه نویسنده یکی از مستحبات زیارت اربعین، خواندن دعای اربعین است. این دعا که مرحوم شیخ عباس قمی رحمه الله آن را در کتاب مفاتیح الجنان خود آورده است، آموزه‌های ارزشمندی دارد. محور این دعا بر اساس ویژگی های امام حسین علیه السلام و بیان مجاهدت‌های آن حضرت است. آشنایی با این دعا تأثیر فراوانی در افزایش شناخت نسبت به سیدالشهدا علیه السلام خواهد داشت.

وی در بخشی از مقاله خود با عنوان آموزه‌های زیارت اربعین می‌نویسد:

یکی از ویژگی‌هایی که از سیدالشهدا در زیارت اربعین یاد شده، این است که حسین علیه السلام، وارث پیامبران است. «وَ اَعطَیتَهُ مَوارِیثَ الاَنبیاء؛ [خدایا] تو میراث همه پیامبران را به او اعطا کردی.»

حسین علیه‌السلام وارث پیامبران

امام رضا علیه السلام فرمود: «به راستی که محمد صلی الله علیه و آله، امین خدا بود در خلقش و چون وفات کرد، ما اهل بیت علیهم السلام وارثانش بودیم. ما امنای خدا در زمین هستیم. به راستی که ما هر مردی را ببینیم، می‌شناسیم که از روی حقیقت، مؤمن است یا منافق. ما نجیب و ناجی هستیم و ما بازماندگان پیغمبرانیم و ما صاحبان امتیاز در کتاب خدای عزوجل هستیم. ما از همه مردم به رسول خدا نزدیک تریم. خدا به ما آموخته و رسانیده، آنچه را باید بدانیم و ما به علم پیامبران را سپرده و ما وارثان رسول اولوالعزم هستیم.

در دعای وارث نیز از امام حسین علیه السلام این گونه به عنوان وارث پیامبران یاد شده است: «السَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ آدَمَ صَفْوَهِ اللهِ. السَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ نُوحٍ نَبِی اللهِ. السَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ ابراهیمَ خَلیلِ اللهِ. السَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ مُوسی کلِیمِ اللهِ. السَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ عِیسی رُوحِ اللهِ. السَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ مُحَمَّدٍ حَبیبِ اللهِ. سلام بر تو ای وارث آدم، برگزیده خدا، سلام بر تو ای وارث نوح، پیامبر خدا، سلام بر تو ای وارث ابراهیم، دوست خدا، سلام بر تو ای وارث موسی، هم سخن خدا، سلام بر تو ای وارث عیسی روح الله، سلام بر تو ای وارث محمد، محبوب خدا.»

بدیهی است، منظور از ارث بردن امام حسین علیه السلام از پیامبران، بهره داشتن آن حضرت از همه ویژگی های زیبایی است که در پیامبران دیگر، بازتاب یافته است. به عبارت دیگر، سیدالشهدا، همه ویژگی هایی را که در پیامبران دیگر وجود داشت، یک جا در خود جمع کرد. چنان که شاعر به زیبایی در این باره سروده است:

حُسن یوسف، دَم عیسی، ید بیضا داری

آنچه خوبان همه دارند، تو تنها داری

متن کامل مقاله آموزه‌های زیارت اربعین را بخوانید:

نگاهی به آموزه‌های زیارت اربعین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا