اربعین و چهل درس

اربعین و چهل درس ، ۴۰ گفتار از واقعه‌ انسان‌ساز عاشورا است

اربعین و چهل درس ، ۴۰ گفتار درباره قیام عاشورا و اربعین حسینی است.

مرتضی مهدوی یگانه در این مجموعه به مناسبت اربعین حسینی، چهل درس از واقعه‌ی انسان ساز عاشورا را بیان و به نگارش درآورده است. هدف وی این بوده تا خواننده با بصیرت و شناخت فزون‌تری به عزاداری و سوگواری بپردازد. همچنین روشن شود که این کاروان براستی کاروان مبارزه، فضیلت، عشق و آزادگی است، نه اسارت، ضعف و زبونی.

مؤلف در پایان به نکته جالبی اشاره داشته است. وی معتقد است الهام از این درس‌هاست که ما را در پیمودن راه آنان یاری خواهد کرد. نه بحث و گفتگو بر سر این که آیا منظور از اربعین، اربعین نخست است یا اربعین دوم. همچنین آیا امام حسین(ع) طفل سه ساله‌ای داشته یا نه و مانند این‌ها.

به اعتقاد وی مهم این است که بدانیم این کاروان چه کرد و به ما چه آموخت، و ما چه آموخته‌ایم و چه باید بکنیم؟

در همین رابطه بخوانید:

از جمله درس‌های این مجموعه می‌توان به شناخت و مسئولیت خود و روش مبارزه، نترسیدن از دشمن، نقش زن، اهمیت پیام رسانی اشاره کرد. جانفشانی و تحمل بر دشواری‌ها امانتداری برای رساندن پیام و خودباوری فرهنگی از دیگر درس‌های کتاب است.

نویسنده در سراسر کتاب، قیام حسینی را با انقلاب اسلامی ایران مقایسه کرده است.

این چنین که درس‌هایی از رفتار حسین علیه السلام و کاروان اسرای اهل بیت بیان شده است. در ادامه این درس‌ها الگوهای رفتار در روزگار معاصر، در راستای حفظ انقلاب اسلامی و تبلیغ آن در جهان خواهد بود.

فصل‌بندی و عناوین اربعین و چهل درس

در کتاب اربعین و چهل درس، چهل درس از واقعه عاشورا در هفت فصل بیان شده است.

بعد شناخت و بینش، بعد حماسه و فداکاری، بعد توحیدی و نقش‌ها و مسؤولیت‌ها جزو  ۴ فصل اول است. بعد پیام‌رسانی، سنن و نوامیس ربوبی و بعد انسانی، اخلاقی و عبادی فصول بعدی کتاب را شامل می‌شود.

حفظ و نگهبانی از انقلاب و آرمان شهیدان و همچنین ذّلت ناپذیری و عزّت طلبی برخی از عناوین چهل درس است. نقش حیاتی توحید، نقش و مسؤولیت زن، صدور انقلاب و اثبات پیروزی خون بر شمشیر نیز دیگر عناوین کتاب است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا