اگر تلاش‌های امام سجاد(ع) نبود

صحبت رهبر انقلاب(مدظله)

طرح | رهبرانقلاب: اگر تلاش‌های امام سجاد(علیه السلام) نبود، شهادت امام حسین(علیه السلام) ضایع شده بود و آثار آن نمی‌ماند.

ولادت حضرت سجاد(ع) مبارک باد.

@Khamenei_ir

تربیت و تهذیب اخلاق جامعه اسلامی

آن بزرگوار، تقریباً ۳۴سال بعد از حادثه کربلا، در محیط اسلامی آن روز زندگی کرد. این زندگی، از همه جهت یکی از زندگی‌های پر از درس است که ای کاش کسانی که از کیفیّات عالی این زندگی آگاهی دارند، آن را برای مردم، برای مسلمین و حتّی برای غیرمسلمانان تشریح می‌کردند. تا معلوم می‌شد که چگونه چهارمین امام بزرگوارِ ما، بعد از حادثه عاشورا که ضربه عظیمی بر پیکر اسلام ناب و راستین بود، توانست یک تنه بایستد و مانع از ویران شدن بنای دین شود. اگر تلاش‌های امام سجاد(علیه‌السّلام) نبود، شهادت امام حسین(علیه‌السّلام) ضایع شده بود و آثار آن نمی‌ماند. سهم امام چهارم، سهم عظیمی است. در زندگی امام چهارم، چند رشته کار وجود دارد که یکی از آن‌ها، همین رشته اخلاق است. یعنی تربیت و تهذیب اخلاق جامعه اسلامی.

در همین رابطه بخوانید:

امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمی‌توانستند آن فاجعه را بیافرینند. اگر مردم آن‌طور پست نشده بودند، آن‌طور به خاک نچسبیده بودند، آن‌طور از آرمان‌ها دور نشده بودند و رذایل بر آن‌ها حاکم نمی‌بود، ممکن نبود حکومت‌ها – ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند – بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) وادار کنند.

صحیفه سجادیه درس است

مگر این شوخی است!؟ یک ملت، وقتی منشأ همه مفاسد خواهد شد که اخلاق او خراب شود. این را امام سجاد(علیه‌السّلام)، در چهره جامعه اسلامی تفحّص کرد. و کمر بست به این‌که این چهره را از این زشتی پاک کند و اخلاق را نیکو گرداند. لذا، دعای «مکارم‌الاخلاق» دعاست؛ اما درس است. «صحیفه سجادیه» دعاست؛ اما درس است.

من به شما جوانان توصیه می‌کنم که بروید «صحیفه سجادیه» را بخوانید و در آن تدبّر کنید. خواندنِ بیتوجّه و بیتدبّر کافی نیست. با تدبّر خواهید دید که هر یک از دعاهای این «صحیفه سجادیه» و همین دعای «مکارم‌الاخلاق»، یک کتاب درس زندگی و درس اخلاق است.

منبع: خبرگزاری میزان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا