دستاوردهای اخلاقی پیاده‌روی اربعین

دستاوردهای اخلاقی پیاده‌روی اربعین رویکردی بر اخلاق حسینی در راهپیمایی دارد.

حافظ نجفی در مقاله‌ای با عنوان دستاوردهای اخلاقی پیاده‌روی اربعین برخی از آثار اخلاقی شرکت در راهپیمایی اربعین را بررسی کرده است.

اربعین امام حسین(علیه‌السلام) نقطه عطفی در تاریخ اسلام بعد از واقعه عاشوراست.

در همین رابطه بخوانید:

در این مقاله برخی از آثار اخلاقی شرکت در راهپیمایی اربعین بررسی می‌شود.

ابتدا به برخی از فضایل اخلاقی امام حسین(علیه‌السلام) اشاره شده است. سپس تاثیرپذیری راهپیمایان از اسوه اخلاق و فضیلت، حضرت امام حسین(ع) در بعد فردی و اجتماعی، بررسی گردیده است.

در مقاله دستاوردهای اخلاقی پیاده‌روی اربعین روشن شده امام حسین(ع) به دلیل دارا بودن عالی‌ترین فضیلت‌های اخلاقی و رفتاری، سرمشق همه حق‌طلبان و آزادی‌خواهان جهان است. همچنین راهپیمایان اربعین با هدف تداوم خط عزت‌آفرین و ستم‌سوز حسینی در این مراسم بی‌نظیر شرکت می‌کنند.

اربعین و اصلاح اخلاق فردی

حضور در راهپیمایی اربعین، گذشته از دستاوردهای معنوی و پاداش اخروی، در آگاهی‌بخشی و اصلاح اخلاق فردی و اجتماعی شرکت‌کنندگان در این مراسم بسیار موثر است.

در بخش‌هایی از این مقاله به برخی از فضایل اخلاقی حضرت اباعبدالله(علیه‌السلام) اشاره‌ای گذار شده است تا الگویی برای همه پیروان آن حضرت به  ویژه زائران ایشان باشد. همچنین دستاوردهای اخلاقی پیاده روی و زیارت امام حسین(علیه‌السلام) از دو بعد فردی و اجتماعی بررسی شده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانید:

مراسم راهپیمایی اربعین همراه با انواع سختی‌ها و مرارت‌ها مانند خستگی جسمانی، تاول زدن پاها، گرفتگی عضلات بدن، آفتاب سوختگی، سرماخوردن و بیماری، بی‌خوابی و… همراه است. تحمل این مشکلات، نیازمند صبوری و شکیبایی است.

بسیاری از شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین، ممکن است در زندگی خود گرفتاری‌های زیادی داشته و از نظر مالی هم در مضیقه باشند، اما با هزینه شخصی و تنها با انگیزه معنوی قدم در این مسیر دشوار می‌هند.

اربعین و فرصت خودسازی

آن‌ها معتقدند که حضور در مراسم اربعین، بهترین فرصت برای افزایش توانمندی‌های روحی و جسمی و تمرین مقابله با مرارت‌ها و دشواری‌ها است. انسان را پخته‌تر، و روحش را زلال‌تر می‌کند. آنان معتقدند که رضای الهی و بهشت برین با عافیت‌طلبی و خوش‌گذرانی به دست نخواهد آمد. حضرت امام باقر(علیه‌السلام) در روایتی فرمود:

الْجَنَّهُ مَحْفُوفَهٌ بِالْمَکَارِهِ وَ الصَّبْرِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَی الْمَکَارِهِ فِی الدُّنْیَا دَخَلَ الْجَنَّهَ… (کلینی، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۸۹).

بهشت با سختی‌ها و صبر برای آن آمیخته شده است. هرکس [در راه ادای وظیفه و اطاعت پروردگار] بر تلخی‌ها و سختی‌های دنیا صبور باشد، وارد بهشت می‌شود.

نتیجه این‌که پیاده روی اربعین یک کلاس عملی برای بالا بردن صبر، تحمل و شکیبایی است. مواجه شدن با سختی‌های مسیر و تحمل کمبود امکانات و خستگی سفر، باعث می‌شود افرادی که در زندگی همواره در رفاه بوده و امکانات بیشتری داشته‌اند، طعم سختی را نچشیده‌اند، نگرش‌شان به زندگی تغییر کند.

آنان که مرفه بار آمده‌اند، گرفتار سستی در اراده و ناپختگی در تصمیم‌های زندگی می‌شوند، اما بعد از شرکت در این راهپیمایی و دیدن این رنج‌ها و مرارات‌ها اعتراف می‌کنند که بزرگ شده‌اند و شخصیت‌شان رشد یافته است.

برای خواندن مقاله دستاوردهای اخلاقی پیاده‌روی اربعین اینجا را ببینید:

دستاوردهای اخلاقی پیاده روی اربعین (با رویکردی بر اخلاق حسینی)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا