تحول کامل جهان، در گرو برگزاری زیارت اربعین

یک محقق انگلیسی معتقد است که اگر شیفتگان امام حسین(ع) در سراسر جهان دست به دست هم دهند و به نیروی واقعی برای تغییر وضعیت نظم جهانی تبدیل شوند؛ راهپیمایی سالانه اربعین می‌تواند مقدمه‌ای برای یک تحول کامل جهانی باشد.


راهپیمایی اربعین که در سال‌های اخیر به صورت باشکوه برگزار می‌شود، به عنوان یک پدیده سیاسی اجتماعی، توجه اندیشمندان و پژوهشگران جهان را به خود جلب کرده است.


یک اندیشمند انگلیسی می‌گوید اگر شیفتگان امام حسین(ع) در سراسر جهان دست به دست هم دهند و به «نیروی واقعی» برای تغییر وضعیت نظم جهانی تبدیل شوند، راهپیمایی سالانه اربعین می‌تواند مقدمه‌ای برای یک تحول کامل جهانی باشد.
«ربکا مستترتون» لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات ژاپنی گرفته است. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه ادبیات تطبیقی آسیای شرقی و آفریقا به پایان رساند و در رشته ادبیات اسلامی غرب آفریقا از دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن دکترا گرفت. وی در رساله دکتری خود به نقد تأثیرات سکولاریسم و استعمار بر آموزه‌های سنتی اسلامی پرداخت. مستترتون نزدیک به ۱۵ سال است که به صورت حضوری و آنلاین تدریس می‌کند. از جمله در دوره‌های کوتاه مدت کالج Birkbeck، دانشگاه لندن؛ برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در کالج اسلامی لندن و کلاس‌های آنلاین برای مؤسسه اسلامی مطالعات تحصیلات تکمیلی بیرمنگام. او همچنین در کنفرانس‌های متعددی در اروپا و ایالات متحده سخنرانی کرده است. در حال حاضر، او در حال طراحی یک دوره کوتاه آنلاین در مورد اسلام و علوم انسانی در مرکز مطالعات آنلاین شیعه (Online Shia Studies) است.

پیاده‌روی اربعین، نماد ارادت به اهل بیت(ع)

ربکا مستترتون در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که هر ساله میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به مناسبت اربعین پیاده‌روی ده‌ها کیلومتری انجام می‌دهند برداشت شما از این زیارت چیست؟ گفت: پیاده‌روی از نجف تا کربلا، از زمان سقوط صدام حسین، برای بسیاری نشانه ارادت به خدا و حضرت محمد(ص) و اهل بیت او تبدیل شده است. این آیین به تدریج توسط رسانه‌های خبری و چهره‌های تأثیرگذار و جهانگردان غربی بیشتر شناسانده می‌شود.
وی افزود: از سوی دیگر شاهدیم که بیست سال پس از حمله آمریکا به عراق، این کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد. بسیاری از کسانی که از شهرهای عراق به کربلا می‌آیند یا به زائران خدمت می‌کنند، در دیگر ایام سال در آستانه فقر دست و پنجه نرم می‌کنند. با توجه به اینکه عراق کشوری نفت‌خیز است، باید اقدامات بیشتری برای بهبود شرایط زندگی و فرصت‌های شغلی مردم انجام شود. سخت است که در جریان زیارت کربلا، رنج خانواده‌هایی که بسیاری از آنان مردان خانواده خود را در مبارزه با داعش از دست داده‌اند می‌بینیم.

ظرفیت بالقوه آیین اربعین برای تأثیرگذاری جهانی

وی در پاسخ به این سؤال که پیاده‌روی اربعین بزرگترین اجتماع سالانه مسالمت‌آمیز است که در واقع نشانه اعتراض به همه اشکال و مظاهر تروریسم، فاشیسم، امپریالیسم، استبداد و ظلم است؛ اربعین به مسلمانان چه می‌آموزد؟ گفت: نمی‌توان در ارادت همگان حتی کسانی که توان مالی ندارند به خاندان پیامبر اکرم(ص) شک کرد. پیر و جوان به امام حسین(ع) عشق می‌ورزند و به فداکاری‌هایی که او کرده است احترام می‌گذارند. اربعین تعداد بالقوه افراد فداکاری را نشان می‌دهد که اگر آموزش، حمایت و سازماندهی بهتری داشته باشند، می‌توانند به نیروی عظیمی برای تحول جهانی تبدیل شوند.https://iqna.ir/00HTx2

لزوم تقویت قدرت سیاسی و اقتصادی شیعیان

این پژوهشگر انگلیسی درباره بی‌توجهی رسانه‌های بزرگ جهان به مراسم اربعین که فرصتی مهم برای افزایش آگاهی نسبت به شیعیان است گفت: فکر می‌کنم اگر شیعه بتواند به یک نیروی واقعی برای تحول جهانی تبدیل شود، توجه بیشتری به آن خواهد شد. ضرورت دارد که شیعیان قدرت اقتصادی و سیاسی خود را تقویت کنند تا بتوانند وضعیت کنونی حاکم بر جهان را به چالش بکشند.

مستترتون در پایان گفت: به امید اینکه عاشقان امام حسین(ع) بتوانند بر فساد و تخریب فرهنگی سرزمین خود فائق آیند. این امر مستلزم آموزش صحیح و حمایت مالی، بازسازی منازل و جاده‌ها و رویکرد پخته به امور جهانی است. دعا می‌کنیم که این اتفاق زودتر بیفتد.

ایکنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا