جامانده های اربعین کربلا، پرچم پیام عاشورا را بلند کنند

گروه‌خانواده؛ عطیه‌همتی: اسمش را قسمت بگذاریم یا هرچیز دیگر قسمت تعدادی هرسال رسیدن به کربلاست و قسمت تعداد زیادی حسرت و جاماندگی از این سفر شگفت‌انگیز که می‌تواند دلایلی داشته باشد. ممکن است پزشکی ممنوع کرده باشد. مادری فرزند کوچکی داشته باشد. مردی بیمار باشد و حتی توان مالی‌اش وجود نداشته باشد اما پیش دل هر عذر و بهانه‌ای که بیاوری راضی نمی‌شود که دلتنگ نشود.

«فاطمه محمدصالحی» کارشناس و مشاور خانواده پیشنهادات فردی و گروهی متنوعی برای افرادی دارد که امسال توانایی حضور در اجتماع بزرگ اربعین حسینی را ندارند اما دوست دارند دلشان به آن حال و هوا نزدیک‌تر باشد. اگر شما هم جزو این دسته هستید این راه کارها و پیشنهادات را بخوانید.

باید پیغامبر عاشورا باشیم

دغدغه «یالیتنا کنا معک» از عاشورا تا به امروز در هر محب اهل‌بیتی وجود دارد که ای کاش من هم بود و امام را یاری می‌کردم. واقعیت این است که دیگر امکان اینکه ما در واقعه عاشورای ۶۱ هجری برای یاری امام حضور داشته باشیم وجود ندارد اما ۴۰ روز بعد از واقعه جابربن‌عبدالله انصاری به همراه خانواده امام حسین(ع) به عنوان اولین زوار راهی کربلا شدند و اتفاقی که افتاد این بود که تلاش دشمنان اهل بیت برای فراموشی حادثه عاشورا بی‌نتیجه ماند و آنها این علم را گذاشتند که پیغامبر این حادثه باشند و عاشورا را زنده نگه دارند. آن چیزی که باید این روزها هم وجود داشته باشد این است که ما هم پیغامبر عاشورا باشیم. همانطوری که در حال حاضر بسیاری از محبین اهل بیت نیز برای روز اربعین شهدای عاشورا از هر جای جهان خودشان را به کربلا می‌رسانند.

به ما توصیه شده‌ است که «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» پس اگر ما هم این دغدغه را داشته باشیم و از بد حادثه از جاماندگان سفر پیاده‌روی اربعین باشیم از این راه دور چه کنیم که خودمان را به سیل عاشقان برسانیم.

گذشته سرخ و آینده سبز شیعه را زمین‌گیر نخواهد کرد

امروز هم بسیاری سعی‌شان بر این است که تلاش کنند این واقعه فراموش شود و گاهی با گفتن حرفهایی از جمله اینکه هزینه سفرتان را خرج نیازمندان کنید در دل زائرین شبهه می‌اندازند اما نمی دانند همین افرادی که به پای پیاده به زیارت امام میروند همان هایی هستند که اتفاقا به نیازمندان کمک میکنند. اجتماع روز اربعین یک برکت اجتماعی دارد و حضور هر فرد به برکت این روز اضافه می‌کند و دامنه آن را می‌گستراند.

مخالفان ما معتقدند شیعه را به دو دلیل نمی‌توانند زمین‌گیر کنند. اولی گذشته سرخ عاشورایی و دومی آینده سبز مهدویت. حضور در پیاده‌روی اربعین نیز هرساله به چندین دلیل شیعیان را قوی‌تر می‌کند. یادآوری واقعه عاشورا و تاکید چندباره بر گذشته عاشورایی، اتفاقات ایثارگرانه‌ای که در این مسیر وجود دارد و شبیه‌سازی این راهپیمایی به اتفاقات سبز ظهور بر آینده سبز مهدویت شیعیان تاکید می‌کند. پس اگر ما می‌خواهیم با پای دلمان در این مسیر حضور داشته باشیم باید وارد بحث اجتماعی این موضوع شویم و خودمان را در خیل عظیم عاشقان امام رها کنیم.

در روز اربعین چه فعالیت‌های فردی انجام دهیم؟

بزرگان در این خصوص به ما پیشنهادات زیادی داده‌اند. زیارت اربعین از امام حسن عسگری به ما رسیده‌ است که می‌توان در این روز قرائت کرد. بهتر است این بار حین خواندن زیارت اربعین به معنای آن نیز ورود کنیم.

به طور مثال در این زیارت نامه امام حسن عسگری می‌فرمایند: امام حسین (ع) خون دل خورد تا ما مردم از جهالت بیرون بیایم. ما می‌توانیم روز اربعین به واسطه همین یک جمله با خودمان خلوت کنیم که اگر امام حسین خون دل خوردند آیا من از جهالت بیرون آمده‌ام؟ جهالت امروز ما که می‌تواند سبک زندگی اجتماعی ما باشد چه چیزهایی است. به طور مثال من چقدر مادی‌گرا شده‌ام؟ من تا چه حد به خاطر مستحبات و حاشیه‌های خوب از اصل‌ها دور مانده‌ام؟

از عاشورا این روایت به ما رسیده‌ است که من با هرکاری موافق باشم انگار که آن را انجام داده‌ام. من الان با چه چیزهایی موافقم؟ از یک کلیک در فضای مجازی بگیرید تا چیزی که لایک می‌کنید. با لایک به چه چیزی دامن می‌زنید. با چه چیزی مخالفید؟ به خاطر خودتان مخالفید یا به خاطر تبعات یک موضوع؟ با چه کسانی موافقید؟ با چه کسانی مخالفید؟ در زیارت اربعین امسال به این موارد فکر کنید.

زمان خواندن زیارت عاشورا معمولا صد سلام و صد لعن فراموش می‌شود. روز اربعین می‌توانید یک زیارت عاشورا با صد سلام و صد لعن بخوانیم.

فرض کنید اصلا نتوانیم از خانه بیرون برویم و دلمان روضه بخواهد. چقدر تا به حال برای زیارت ناحیه مقدسه وقت گذاشته‌ایم؟ این زیارت روضه‌ای‌ست که امام زمان به دست ما رسانده‌اند. می‌توانیم نیت کنیم که زیارت ناحیه مقدسه را از این بعد از ناحیه مقدسه را از غربت در بیاوریم و در مجالس کوچکی که می‌توانیم برگزار کنیم آن را بخوانیم.

 پس از الان آرزو کنیم که سال بعد از پیاده‌روندگان اربعین کربلا باشیم. دل دادن واقعی به این آرزو می‌تواند از برکات اربعین باشد.

در روز اربعین چه فعالیت اجتماعی انجام دهیم؟

پیاده‌روی اربعین شبیه‌سازی و تداعی‌کننده زمان ظهور امام زمان (عج) است و می‌تواند قدرت شیعه را به جهانیان نشان دهد. پس جنس کارهایی که می‌خواهیم حتی داخل ایران انجام دهیم هم باید معنویت و این قدرت شیعه و ملموس شدن ظهور را روشن کند.

استفاده از هنرها

به طور مثال کسی که توان کار هنری دارد و  تجربه پیاده‌روی اربعین را هم دارد می‌تواند یکسری از عکس‌هایی که می‌تواند پیام این اجتماع عظیم را برساند را منتشر کند. این انتشار می‌تواند در شبکه‌های مجازی باشد، می‌تواند پرینت گرفتن و نصب آن در سطح شهر حتی در دیوار نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌های محله باشد.

استفاده از توانایی ها برای انتقال پیام عاشورا

در فضای مجازی ما جوان‌های فعال زیادی داریم که به زبان انگلیسی مسلط هستند. در دنیا هم افراد زنده‌دلی هستند که جویای عدالت هستند اما هنوز پیام عاشورا آنطور که باید به گوششان نرسیده‌ است. افرادی که به زبان انگلیسی تسلط دارند می‌توانند راوی حادثه اربعین در فضای مجازی باشند و شروع به نوشتن روایت‌های معتبری که از اربعین وجود دارد کنند تا به دست مختلف در نقاط مختلف جهان برسد. یعنی تبلیغات اربعین را برای مردم سایر کشورها انجام دهند.

برپایی مجالس روضه بیشتر

اگر عده‌ای توانایی مداحی دارند می‌توانند در روزهای منتهی به اربعین با توجه به توانایی که دارند تعداد مجالس امام حسین را در هر شهری که هستند زیاد کنند. کاری نداشته باشند چند نفر در برنامه شرکت می‌کند. مهم این است تعدد این برنامه‌ها زیاد باشد.

توجه دادن دل های مردم به اربعین

امام صادق (ع) می‌گوید هرکس یک بیت درباره عاشورا بگوید و کسانی را با آن شعر بگریاند خداوند بهشت را بر او واجب می‌کند. شاعران می‌توانند این کار را انجام دهند. نه فقط شاعران هرکس می‌تواند با نوشته‌ای حال و هوای آدم‌ها را به فضای اربعین نزدیک کند.

شرکت در پیاده روی نمادین اربعین

در هر شهر مراسم پیاده‌روی‌های نمادینی برای جاماندگان برگزار می‌شود. به طور مثال پیاده روی به سمت حرم حضرت عبدالعظیم در تهران و پیاده‌روی حرم تا حرم شهر قم می‌تواند. در این پیاده روی‌ها شرکت کنید.

تربیت اربعینی بچه ها

اربعینی کردن بچه‌ها بسیار مهم است. یعنی پرورش محبت و تعهد بچه‌هایمان به مسیر اربعین که قرار است زنده‌کنندگان این مسیر باشند. بچه‌ها تاب و توان این را ندارند که مراسم اربعین را شبیه و مثل ما برگزار کنند. پس اگر قرار است پیاده روی‌هایی در شهر خودمان برویم می‌توانیم نذری‌های کوچکی آماده کنیم که بچه‌ها آن را پخش کنند. بچه‌ها برپایی ایستگاه صلواتی را دوست دارند. اگر امکانش وجود دارد این کار را برایشان انجام دهید.

اربعین بهانه معنویت بیشتر خانواده

روز اربعین می‌تواند روز گردش معنوی خانواده باشد. چقدر از خانواده‌های ما اهل مسجد و نماز جماعت هستند. این روز می‌تواند روز دوستی خانواده و بخصوص فرزندان ما با مسجد باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا