گذرنامه زیارتی چیست؟

همه چیز درباره گذرنامه زیارتی

گذرنامه زیارتی به عنوان یکی از مدارک هویتی ضروری و معتبر برای ورود و خروج از کشور به یک کشور دیگر جهت انجام امور زیارتی می‌باشد. در واقع برای انجام تمامی سفرهای زیارتی خارج از کشور متقاضی باید نسبت به دریافت یا در صورت امکان تمدید آن اقدام نماید.

یکی از الزامات صدور این گذرنامه این است که فرد متقاضی ممنوعیت خروج از کشور نداشته باشد. گذرنامه زیارتی به منزله مجوز خروج از کشور مبدا با تایید اطلاعات فرد توسط اداره مهاجرت و صدور گذرنامه است. همچنین اجازه ورود به کشور دیگر برای انجام امور زیارتی می‌باشد. این مدرک به عنوان یکی از گذرنامه‌های عادی یا توریستی است. از طرف مقامات دارای صلاحیت برای مسافرت زیارتی ارائه می‌گردد.

صدور آن در کمترین زمان بدون حضور در مراکز پلیس از طریق نرم‌افزار پلیس من در فضای مجازی انجام می‌شود. زائران با مبلغ ۵۰هزار تومان می‌توانند گذرنامه زیارتی با اعتبار ۵ ساله دریافت کنند.

نحوه دریافت گذرنامه زیارتی

گذرنامه ویژه اربعین فقط به افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

فرایند ثبت و درخواست گذرنامه زیارتی صرفاً از طریق اپلیکیشن «پلیس من» انجام می‌شود. آن دسته از عزیزانی که امکان استفاده از اپلیکیشن برایشان دشوار است، می‌توانند با مراجعه به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها (نه دفاتر پلیس +۱۰) درسراسر کشور درخواست خودشان را ثبت و ارسال کنند.

اتباع خارجی مقیم ایران باید با مراجعه به دفاتر کفالت در سراسر کشور، درخواست خود را برای صدور مدرک مسافرتیِ زیارت عتبات عالیات ثبت کنند. طبق روال و در اسرع وقت برای آنها نیز مدرک مسافرتی مربوطه صادر و تحویل خواهد شد. در این خصوص نیز مرز چذابه برای تردد اتباع بیگانه مقیم ایران در نظر گرفته شده است.

روش ثبت درخواست از طریق برنامه «پلیس من» را در ویدیو زیر ببینید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا