اَبَر رویداد اربعین

در این مقاله؛ جلوه‌ای از گردشگری دينی را به قلم مهديه بُد می‌خوانيم.

در مقاله اَبَر رویداد اربعین ؛ جلوه‌ای از گردشگری دینی را به قلم مهدیه بُد می‌خوانیم.

در همین رابطه بخوانید:

در این مقاله آمده است:

گردشگری دینی را می‌توان گونه‌ای از گردشگری دانست که شرکت‌کنندگان در آن منحصراً انگیزه‌های مذهبی دارند. در کنار این امر دارای ترکیبی از انگیزه‌ دینی با دیگر انگیزه‌ها هستند. با این هدف از مکان‌های مقدس نظیر کلیساها، مسجدها، مقبره‌ها و مانند آنها بازدید می‌کنند.

اعمال اربعینی

در این گونه ازگردشگری علاوه ‌بر انجام اعمالی چون بازدید و زیارت اماکن مقدس و سایر مناسک به اعمال موجود در نظام‌نامه‌ هنجارین مکان مقدس پرداخته می‌شود.

حضور درکنفرانس‌های دینی و سایر رویدادهای فرهنگی-دینی مختلف از جمله محصولاتی همچون هنر، فرهنگ، سنت و معماری دینی نیز مدنظر گردشگران قرار می‌گیرد.

از این رو ترسیم مرز مشخص میان «گردشگری دینی» و «زیارت» برای صاحب‌نظران محل کلام بوده است. مطالعات زیادی صورت گرفته تا گردشگری مذهبی و زیارت را با هم مقایسه کنند.

زیارت مراجعت به مکانی با اهمیت دینی است به‌ منظور انجام مراسم و آداب و رسوم دینی و یا برآوردن یک نیاز روحی مبتنی بر معنویت یا ایمان دینی و سفری که با آداب مذهبی مشخص می‌شود.

هدف زائران اربعینی

کنش‌های دین‌مدارانه‌ گردشگران هم به زائران و هم به گردشگران شباهت دارد. می‌توان گفت هدف زائر از مسافرت فقط انجام امور دینی است. ولی گردشگر مذهبی ضمن انجام زیارت و شرکت در مراسم دینی، از مکان‌های دیگر اعم از مقدس و دنیوی نیز دیدن می‌کند. لذا گردشگری دینی را می‌توان گونه‌ای سفر قلمداد کرد که در حد فاصل بین زیارت از یک سو و گردشگری از سوی دیگر قرار دارد.

در برخی از رویدادهای دینی مربوط به ادیان مختلف، گردشگرانی از فرهنگ‌ها و ملل گوناگون و عموماً با اهداف دین‌مدارانه به‌صورت دسته‌ها و گروه‌های زائران در زمان و مکانی عموماً مقدس اجتماع می‌یابند.

چنین تکثر فرهنگی‌ای را در میان شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین در سال‌های اخیر نیز می‌توان دید. افزایش چشم‌گیر شمار زائرانی که در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، پدیده‌ای است که به تاز‌گی ظهور یافته است. کما این‌که جمعیت حاضر در مراسم سال‌های قبل‌تر چه از حیث کثرت و چه از لحاظ تنوع با سال‌های اخیر قابل مقایسه نیست.

در واقع در مباحث گردشگری واژه ابر رویداد کلمه‌ای است که به بزرگ‌ترین رویدادهایی اطلاق می‌شود. این رویداد بازارهای بزرگ بین ‌المللی را هدف می‌گیرد.

وسعت و مقیاس برگزاری مراسم

گسترش چندجانبه‌ این مراسم و بدل‌ شدن آن به یک اَبَرویداد دینی موجبات شکل‌گیری و گسترش ساختارهایی را فراهم آورد. هر یک از این ساختارها در حوزه‌ خاصی به ایفای نقش پرداختند. طولی نکشید که نهادها و ساختارهای مختلفی راه خود را به درون این رویداد گشودند.

به لحاظ وسعت و مقیاس برگزاری رویداد اربعین را می‌توان در زمره ابر رویدادها به شمار آورد. در واقع در مباحث گردشگری واژه ابر رویداد کلمه‌ای است که به بزرگ‌ترین رویدادها اطلاق می‌شود. این رویداد بازارهای بزرگ بین‌المللی را هدف می‌گیرد.

بر خلاف سایر ابر رویداد‌هایی که در جهان برگزار می‌شوند. اَبَر رویداد اربعین نه تنها آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی به حداقل ممکن می‌رسند. بلکه این رویداد بستری برای رشد اخلاقیات روحیه جمعی و تقارب فرهنگی فراهم می‌آورد. در طول مدت این گردهمایی بزرگ افراد مختلف طیفی از مشترکات اعتقادی و فرهنگی را در قالبی همگن به نمایش می‌گذارند. نهایتاً به بلوغ فکری و رشد معنوی می‌رسند.

برای خواندن متن کامل این مقاله ادامه را ببینید

اَبَر رویداد اربعین؛ جلوه‌ای از گردشگری دینی.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا